Presidenttiehdokkaat Alexander Stubb ja Pekka Haavisto ottivat mittaa toisistaan keskiviikkona illalla MTV:n vaalitentissä.
Juontajana oli MTV:n uutisankkuri Jan Andersson. Vaaliväittelyssä puhuttiin paljon turvallisuuspolitiikasta, josta myös löytyi viimein pienoista eroa ehdokkaiden välille.
Ehdokkaat olivat eri mieltä siitä, miten eduskunnalla on oikeus saada tietoa Nato-kysymyksistä.
Presidentti edustaa Suomea puolustusliiton asioissa, mikä lisää presidentin valtaa. Eduskuntapuolueet ovat eri mieltä siitä, pitäisikö eduskunnalla olla nykyistä laajempi oikeus saada presidentiltä tietoa Nato-asioissa. Tiedonsaantioikeudesta voisi säätää lailla.
Stubb jatkaisi presidentti Sauli Niinistön linjalla, eikä muuttaisi lakia tässä vaiheessa.
Haavisto on eri mieltä.
– Lakia on korjattava tässä mielessä, Haavisto sanoi.
Hänen mukaansa eduskunnan tiedonsaantioikeutta pitää muuttaa. Hän perustelee tätä sillä, jos hallitus ja presidentti ovat eri mieltä jatkossa jostakin Suomen Natoon liittyvästä päätöksestä. Eduskunnan tiedonsaanti pitää Haaviston mukaan turvata näissä tilanteissa, koska eduskunta on ratkaisevassa asemassa tällaisessa riitatilanteessa.
Korpraali ja siviilipalvelusmies
Stubbin mukaan Haaviston siviilipalvelus ei olisi ongelma presidenttinä.
– Olisi aika hurskasta, että korpraalin natsoilla rupeaisin mestaroimaan, Stubb sanoo.
Haaviston mukaan hän on käynyt maanpuolustuskurssin ja käynyt siviilipalvelusmiehenä erittäin paljon kriisialueilla ja miinakentillä.
Suomen syntyvyydestä
Ehdokkailta kysyttiin myös Suomen historiallisen alhaisesta syntyvyydestä.
Haavisto uskoi, että tilanne johtuu lapsiperheiden kohonneista kustannuksista ja tuiden vähenemisestä. Hänen mukaansa kyse on myös tulevaisuuteen uskomisesta.
Hänen mukaansa presidentti voi kuunnella ihmisten huolia maakuntamatkoilla.
Alexander Stubbin mukaan kysymys ei kuulu presidentille.
– En oikein kannata ajatusta, että presidentti kertoo suomalaisille, miten lisääntyä.
Hän kertoi tehneensä vaimonsa kanssa jo oman osuutensa, koska heillä on kaksi lasta. Hän ei aio ottaa kantaa sanallakaan suomalaisten syntyvyyteen.
Taas puhetta ydinaseesta
Ehdokkaat kohtaavat vaaliviikolla nyt tiuhaan. Tiistaina he olivat vastakkain Helsingin Sanomien vaalitentissä.
Silloin Haavisto haastoi Stubbia ydinasekannasta. Hänestä ydinaseiden varastoiminen Suomeen on vaara.
Stubbin mukaan hän nukkuisi yönsä paremmin, jos Vladimir Putinilla ei olisi tietoa siitä, että Suomella ei varmasti ole ydinasetta. Stubb peruutti tiistaina sen verran, että piti kysymystä lähinnä teoreettisena.
Stubbilta kysyttiin myös keskiviikkona ydinaseesta. Hän torjui kritiikin, että hän olisi eri mieltä presidentti Sauli Niinistön kanssa.
– Suomeen ei tule pysyviä ydinaseita, kukaan ei niitä tarjoa emmekä niitä halua, Stubb kertoi.
Stubbin mukaan Haaviston joukot kysyvät häneltä illasta toiseen ydinaseesta, vaikka asiasta ollaan samaa mieltä. Hänen mukaansa kyse on lähinnä poikkeuksellisesta tilanteesta.
Haavisto pelkäsi sitä, että Suomesta tulisi maa, jonka läpi voitaisiin varastoida tai kuljettaa ydinaseita. Hänen mukaansa hänellä ja Stubbilla on erilainen retoriikka asiasta puhuttaessa.
Stubbilta kysyttiin ylimielisyydestä
Andersson kysyi, miksi ylimielisyys liitetään mielikuvana paitsi kokoomukseen myös Stubbiin.
– Se on hirveän vaikea sanoa. Olen ehkä nuoresta näyttänyt ehkä itsevarmalta, voi olla elekieltäkin, mutta sille ei voi loppupeleissä mitään. Yritän aina olla paras oma itseni. Toivoisin, että ne keitä olen kohdannut, eivät koskaan miellä minua ylimielisenä, vaan täysin vertaisena ja hyvänä kaverina.
Haavisto myönsi virheen al-Holissa
Haavistolta kysyttiin, onko hän suojelupoliisin kanssa eri mieltä, että al-Holin pakolaisleiriltä Syyriasta tuodut suomalaiset ovat terroristiuhka.
Haavisto sai kolhun sovittelevaan maineeseensa, kun eduskunnan perustuslakivaliokunta arvioi hänen toimineen lainvastaisesti vuonna 2019. Haavisto pyrki siirtämään silloisen konsulipäällikön muihin tehtäviin al-Hol-erimielisyyksien vuoksi. Ministerisyytteen kynnys ei kuitenkaan ylittynyt.
– Olen virheen tehnyt ja saanut siitä huomautuksen. Mutta olen myös saanut lähes 30 suomalaista lasta leiriltä, hän kertoi MTV:n tentissä.
Haaviston mukaan äidit tekivät karmean virheen viedessään lapset leirille, mutta vaikeaan tilanteeseen piti reagoida.