Satakunnan vihreät toivovat, että Pekka Haaviston menestys nostaa puolueen kannatusta myös tulevissa vaaleissa.
Satakunta on vihreille perinteisesti erittäin hankala vaalipiiri. Puolue on viime vuosina yltänyt parhaimmillaan yli kuuden prosentin kannatukseen, mutta esimerkiksi viime kevään eduskuntavaaleissa vihreiden kannatus romahti maakunnassa 2,7 prosenttiin.
Presidentinvaaleissa oli toisin. Vihreiden kansanedustaja Haavisto keräsi Satakunnasta 47 prosenttia toisen kierroksen äänistä, ja ensimmäiselläkin kierroksella häntä tuki viidesosa äänestäneistä.
Nousua vuoden 2012 presidentinvaaleista on merkittävästi, toisella kierroksella viitisentoista prosenttiyksikköä.
Luoko Haavisto uskoa menestykseen?
Haavisto ei toki ollut vaaleissa virallisesti Vihreän liiton ehdokkaana, vaan hänet asetti ehdolle kansanliike. Hän on kuitenkin vahvasti vihreäksi koettu poliitikko – olihan hän vihreän liikkeen kansanedustaja jo ennen kuin liike rekisteröityi puolueeksi vuonna 1988.
Nyt siis tuhannet ja taas tuhannet satakuntalaiset äänestivät vihreiden ehdokasta vaaleissa todennäköisesti ensimmäistä kertaa elämässään.
– On hienoa nähdä, että näinkin moni on valmis äänestämään vihreitä ihan presidentiksi asti, Satakunnan vihreiden puheenjohtaja Jarkko Santala iloitsee.
Santala arvioi, että puolueen heikon menestyksen takana on Satakunnassa ollut usein äänestäjien arvio, että vihreät eivät voi saada ehdokkaitaan läpi. Siksi äänestäjät ovat valinneet mieluummin toisen puolueen ehdokkaan.
Haaviston hyvä menestys osoittaa Santalan mielestä, että myös vihreät voivat pärjätä Satakunnassa.
Lisää ehdokkaita, lisää ääniä?
Vihreät katseet kääntyvät seuraavaksi ensi vuoden kunta- ja aluevaaleihin, joissa puolueella on maakunnassa kasvupotentiaalia. Vihreiden kannatus vuoden 2022 aluevaaleissa oli vaalipiirissä 4,3 prosenttia.
Luontevin suunta äänten kalasteluun on vasemmistoliitossa ja SDP:ssä, josta Haavisto sai taktisia ääniä jo presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella.
Esimerkiksi Harjavalta oli Satakunnassa ainoa kunta, jossa Haavisto keräsi sunnuntain vaaleissa enemmän ääniä kuin Alexander Stubb (kok.), 53 prosenttia. Kuntavaaleissa puolueen kannatus oli teollisuuspaikkakunnalla vaatimattomat 2,2 prosenttia.
Mahdollisia äänestäjiä siis voisi olla, mutta ensin pitäisi saada lisää ehdokkaita: Harjavallassa heitä oli kolme vuotta sitten tasan kolme kappaletta.