Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Yritysten tämän viikon lakkolasku kasvaa lähelle 400 miljoonaa – työntekijäpuoli epäilee laskelmia

Tämän viikon lakkosuma koettelee jälleen teollisuusyritysten taloutta. Ammattiliittojohtaja epäilee EK:n laskelmia.

Lakkovahti-teksti huomioliivin selkäpuolella
Poliittiset lakot jatkuvat. Kuvassa lakkovahti osallistuu SAK:n ja STTK:n Senaatintorin mielenosoitukseen helmikuun 2. päivä. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Poliittiset lakot pysäyttävät tällä viikolla niin satamia kuin teollisuuden linjastoja. Sillä on hintansa.

Suomen koko kansantalous on menettämässä lähes miljardi euroa Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n laskelman mukaan.

Ekonomisti Lauri Vuori EK:sta on laskenut, että menetys painottuu rankasti teollisuusyrityksiin. Ne menettävät Vuoren mukaan tällä viikolla tuloja noin 320 miljoonalla eurolla.

– Lakot kohdistuvat loppuviikosta moniin metallien jalostajiin ja tiettyihin kemianteollisuuden yrityksiin, Vuori sanoo.

Nämä alat ovat suuria menettäjiä.

Tämän vuoden lakot yhteensä aiheuttavat jo lähes miljardin euron menetykset Suomen talouteen EK:n mukaan. Tältä viikolta kansantalouteen olisi syntymässä 380 miljoonan euron miinus.

Julkisen puolen lakoista koituu EK:n mittaustavan mukaan huomattavasti pienemmät taloudelliset seuraukset. Tämän viikon julkisen puolen seisauksien aiheuttama lasku olisi parikymmentä miljoonaa euroa.

Elinkeinoelämän esittämät laskelmat saavat kritiikkiä työntekijäpuolelta.

AKT:n johtaja arvosteli laskelmia

Puheenjohtaja Ismo Kokko Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitosta AKT:sta sanoo työnantajien tekevän mielellään erilaisia laskelmia.

– Useimmiten ne ovat täysin liioiteltuja, Kokko arvostelee.

Kokko perustele näkemystään sillä, että esimerkiksi myyntitavara lähtee satamasta kyllä liikkelle taas lakon jälkeen.

– Eihän se niin mene että jos se tavara seisoo kontissa kolme päivää, että se olisi ikään kuin menetetty lopullisesti.

Myös Kokon johtama AKT lakkoilee tällä viikolla ja sulkee vientisatamat.

Lakkoilevat työntekijät itse ovat vaarassa menettää merkittävät taloudelliset etuudet.

Lakkoilijat puolustavat satojen miljoonien etujaan

Pääekonomisti Ilkka Kaukoranta Suomen ammattiliittojen keskusjärjestöstä SAK:sta laski Ylelle, että palkaton ensimmäinen sairaspäiväraha maksaisi jokaiselle suomalaiselle työntekijälle keskimäärin 225 euroa vuodessa.

Jokainen työttömäksi joutuva työntekijä menettäisi taas keskimäärin tuhat euroa korvausten porrastamisen takia.

Kaikkiaan työntekijät voivat menettää taloudellisesti satoja miljoonia aikaisempiin etuihin verrattuna.

Yle julkaisi tiedot 2. helmikuuta uutisjutussa.

Lue juttu täältä:

Lakkoilevat työntekijät ovat menettämässä satoja miljoonia hallituksen uudistuksissa – firmoille lankeaa jättilasku lakoista

Ammattiyhdistysjärjestöjen JHL:n ja AKT:n puheenjohtajat perustelivat tämän viikon lakkoja Ylen aamussa. Katso keskustelu:

Puheenjohtajat Håkan Ekström JHL:stä ja Ismo Kokko AKT:stä perustelivat, miksi poliittiset lakot jatkuvat Ylen aamussa 13.2.2024.