Kauppojen logistiikkakeskusten lakot saattavat vaikuttaa esimerkiksi tuoreen leivän ja hedelmien saatavuuteen sekä suuremman hävikkimäärän syntymiseen.
Ammattiliitto PAM järjestää poliittisen lakon kaupan logistiikkakeskuksissa keskiviikosta lauantaihin. Lakko koskee noin 10 000:ta työntekijää ja niiden piirissä ovat muun muassa Keskon, S-ryhmän, Lidlin ja Tokmannin logistiikka- ja jakelukeskukset.
– Väistämättä tämän viikon lakoilla on vaikutuksia tavarapeliin myymälöissämme. Mitään syytä huoleen ei asiakkailla kuitenkaan ole. Ruoka ei lopu, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Samoilla linjoilla on Keskon logistiikasta vastaava johtaja Jyrki Tomminen. Hänen mukaansa tilanne normalisoituu nopeasti lakkojen jälkeen, eikä ruokaa ole syytä ostaa varalle tavanomaista enempää.
Puutteita tuoreissa tuotteissa
Niin Kesko että S-ryhmä kertovat kauppojen täydentäneen varastojaan ennen lakkoa. Tuotteissa saattaa kuitenkin näkyä puutteita erityisesti viikon loppupuolella
– Olemme pyrkineet erilaisilla varautumistoimenpiteillä varmistamaan, että tämän viikon lakkojen vaikutukset asiakkaille olisivat mahdollisimman vähäisiä. Nämä varautumistoimenpiteet näyttävät sujuneen suunnitellusti, Päällysaho sanoo.
Lakot saattavat Päällysahon mukaan vaikuttaa ainakin tuoreen leivän saatavuuteen, mutta kokonaan ei ole leipäkään kaupoista loppumassa.
Tommisen mukaan lakko voi näkyä lähinnä tuoretuotteissa, kuten joissakin hedelmissä ja vihanneksissa.
Molemmat kuitenkin kertovat, että kaupan valikoimista löytyy useimmiten korvaava tuote.
– Tämän viikon lakot aiheuttavat luonnollisesti häiriöitä toimitusketjuun ja sen eri toimijoille. Mahdollista on, että hävikkiä syntyy perusviikkoa enemmän. Tilanteen näemme kuitenkin vasta viikon edetessä tai oikeammin ensi viikolla, Päällysaho sanoo.
Keskolla hävikkiä ei odoteta syntyväksi tavallista enempää.