Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Kajaanissa 750 oppilasta joutui etsimään kyydin kouluun

Esimerkiksi Kajaanin lyseon oppilaista kolmasosa tuli tänään kouluun joko vanhempien kyydillä tai jäi kotiin.

Kajaanin lyseon 9-luokkalainen Eino Tölli pääsi tänään kouluun isänsä kyydissä, mutta huominen kyyti on vielä epävarmaa.

Joukkoliikenteen kahden vuorokauden lakko pysäytti koulukyydit myös Kajaanissa. Maksuttoman koulukuljetuksen piirissä on lähes 750 oppilasta.

Esimerkiksi Kajaanin lyseon oppilaista kolmasosa tuli kouluun joko vanhempien kyydillä tai jäi kotiin. Pisimmät koulumatkat ovat 30–40 kilometriä.

– Normaalisti saan olla tunnin pitempään kotona ja nukkua. Nyt on paljon vähemmän oppilaita luokassa, kertoo isältään kyydin kouluun saanut 9-luokkalainen Eino Tölli.

Joulukuun ja helmikuun lakkojen aikana koulukyydit jäivät ajamatta yhtenä päivänä. Nyt vaikutukset tulevat olemaan suuremmat, arvioi rehtori Marko Kuvaja.

– Uskoisin, että poissaolijoita on parisataa. Meillä on yli 180 kuljetusoppilasta sekä oppilaita, joilla koulukuljetuksen raja ei täyty. He tulevat kaupungin joukkoliikenteellä kouluun, mutta nyt sekään ei liiku.

Kuvajan mukaan oppilaiden vanhemmat ovat suhtautuneet tilanteeseen rauhallisesti. Hän on saanut vanhemmilta lähinnä yksittäisiä viestejä, joissa on tiedusteltu, voiko kouluun tulla jo tuntia ennen kuin koulupäivä alkaa. Koululta lakkopäivät eivät ole vaatineet erityistä joustoa.

– Kaupunki on hoitanut tiedottamisen vanhempien suuntaan yhteisesti Wilman kautta, mikä on antanut meille rauhan tehdä peruskoulutyötä, Kuvaja kertoo.

9-luokkalainen Eino Tölli miettii vielä, miten hän pääsee huomenna, toisena lakkopäivänä, kouluun ja takaisin kotiin. Jos vanhemmat eivät pysty kuljettamaan, hän jää suosiolla kotiin.

– Silloin olen kotona ja opiskelen siellä.

Lue lisää Kainuun uutisia Yle Uutisten netissä.