Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

SAK-pomo ja työministeri vannoivat A-studiossa, ettei kumpikaan jousta työmarkkinariidassa

Ay-liikkeen ja hallituksen välejä hiertävät työelämää ja sosiaaliturvaa koskevat uudistukset.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ja työministeri Arto Satonen (kok.) kohtasivat A-studiossa ke 14.2. Kumpikaan osapuoli ei aio antaa periksi työmarkkinakiistassa.

Ay-liikkeen ja hallituksen törmäyskurssille ei näy loppua.

Työministeri Arto Satosen (kok.) mukaan osapuolten välillä olisi edelleen neuvotteluvaraa esimerkiksi paikallisen sopimisen ja työrauhalainsäädännön yksityiskohdissa.

Suomen ammattiliitojen keskusjärjestö SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mukaan tilanne on pahasti tulehtunut.

– Kyllä tässä luottamuspääomaa syödään, Eloranta totesi.

Satonen ja Eloranta kohtasivat A-studiossa keskiviikkona.

Yksi ay-liikkeen ja hallituksen välejä hiertävä asia on juuri kysymys paikallisesta sopimisesta.

Satosen mukaan ehdotus paikallisesta sopimisesta kerrotaan julkisuuteen torstaina.

– Työrauha-asiat tulevat nopeasti sen jälkeen, Satonen sanoi.

Sekä työministeri Satonen että SAK:n puheenjohtaja Eloranta kertoivat, että he eivät aio taipua kiistassa.

Tilanteen kääntäminen työntekijöille paremmaksi voi Elorannan mukaan jatkua pitkään.

– Jos hallitus vie esityksensä eteenpäin, niin seuraava työehtosopimuskierros ja varmaan tulevat eduskuntavaalit, niin niissä pyritään asioita toisiksi kääntämään, Eloranta arvioi tulevaa.

Katso keskiviikon A-studio Yle Areenassa.

Mitä ajatuksia työmarkkinatilanne herättää? Voit keskustella aiheesta to 15.2. klo 23 saakka.