Ampumahiihdon MM-kisoissa on nähty miehissä norjalaista ja naisissa ranskalaista dominointia. Pikakilpailussa Norjan miehet ottivat kolmoisvoiton. Takaa-ajossa tuli puolestaan viitoisvoitto.
Maailmancupissa norjalaismiehillä on kuutoisjohto Johannes Thingnes Bön johdolla.
Naisten maailmancupissa Ranskan Lou Jeanmonnot, Justine Braisaz-Bouchet ja Julia Simon ovat napanneet kymmenen 17 mahdollisesta henkilökohtaisesta ykköstilasta.
Käynnissä olevissa MM-kisoissa Norjan miehet ja Ranskan naiset ovat kahmineet jaossa olleista 21 mitalista 16.
Norjalaislegenda Ole Einar Björndalen kertoo Yle Urheilulle olevansa huolissaan, mihin suuntaan ampumahiihto on menossa.
– Etenkin fluorikiellon jälkeen erot ovat kasvaneet isommiksi. En tykkää siitä. Meidän pitää tehdä jotain. Meidän pitää ottaa tilanne vakavasti. Muuten olemme kahden tai kolmen vuoden päästä samassa tilanteessa kuin maastohiihto, nykyään Norjan TV2:n kommentaattorina toimiva Björndalen kuvailee.
Maastohiihdossa on puhuttu jo pitkään, kuinka Norjan dominointi vähentää lajin kiinnostavuutta. Björndalenin mukaan hänen huippuvuosinaan ampumahiihdossa oli paljon enemmän maita taistelemassa arvokisamitaleista ja maailmancup-voitoista. Nyt hänen mukaansa Norja hallitsee ampumahiihtoa jopa liikaa.
Björndalen voitti aikanaan 20 MM-kultaa. Viime vuodet lajia hallinneella Johannes Thingnes Böllä on puolestaan kasassa 19 MM-kultaa. Björndalen uskoo, että Bö rikkoo hänen ennätyksensä joko kuluvissa MM-kisoissa Nove Mestossa tai ensi vuonna Lenzerheidessa.
– Johannes varmasti rikkoo ennätykseni. Hän on fantastinen urheilija. On mukava seurata häntä lähietäisyydeltä, Björndalen kehuu.
Seppälän tilanne ihmetyttää
Suomalaisittain ampumahiihdon MM-kisat ovat olleet toistaiseksi mollivoittoiset. Viime kausien ykkösnimellä Tero Seppälällä on ollut vaikea kausi. Valonpilkahduksiakin on kuitenkin aiemmin tällä kaudella nähty, kuten jopa MM-mitalin tavoitteekseen asettanut Otto Invenius.
Björndalen näkee Inveniuksen olevan matkalla ylöspäin, mutta Seppälän polkevan paikallaan.
– Olen todella yllättynyt Seppälästä. Hänellä on lahjoja, hänellä on ”moottori” eli hänellä on kestävyyttä. Ei ole niin vaikeaa kehittää hänestä urheilijaa, joka yltäisi kärkikymmenikköön. Seppälän pitäisi olla myös jossain vaiheessa palkintokorokeurheilija, Björndalen ihmettelee.
Norjalaislegendalla onkin selvät opit, mitä Seppälän pitäisi tehdä.
– Jos hän haluaa palkintokorokkeelle, hänen pitää olla hyvässä ympäristössä. Hänen ei pidä olla kaukana huipuista koko kesää. Sitten hän saisi optimaalisen valmistautumisen, Björndalen sanoo.
Norjalaislegendan mukaan laji muuttuu ja kehittyy joka vuosi. Siksi harjoittelussakin pitää tehdä muutoksia.
– Kaikkea ei voi vaihtaa joka vuosi, mutta kymmenen prosenttia voi muuttaa. En usko, että kaikki tekevät niin, Björndalen sanoo.
Ampumahiihtopomo ei ole huolissaan
Kansainvälisen ampumahiihtoliiton puheenjohtaja Olle Dahlin myöntää VG:lle, että fluorikielto on vaikuttanut lajin voimatasapainoon. Hänen mukaansa tilanne kuitenkin tulee tasoittumaan tulevaisuudessa.
– Tekninen tietämys siirtyy aika nopeasti. Voidevalmistajat ovat mukana tässä ja maiden voitelutiimit vaihtavat tietoja keskenään.
Dahlin on Björndalenin kanssa samaa mieltä siitä, että Norjan ja Ranskan hallinta on huolestuttavaa.
– Useiden maiden kamppailu palkintokorokesijoista on ollut yksi suurimmista vahvuuksistamme. Jännittävä laji luo arvoa markkinointi- ja tv-oikeuksille.
Dahlin kertoo, että ampumahiihtoliitto pyrkii pienentämään maiden eroja kehitysohjelmalla, joka tarjoaa maille räätälöityjä mentorointiohjelmia.
Rohkaisevana esimerkkinä hän mainitsee Ruotsin, jossa harrastajamamäärät ovat nousseet viimeisten vuosien aikana kohisten.
Yle näyttää ampumahiihdon MM-kisat kanavillaan sekä seuraa tässä artikkelissa kisoja.