Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Puumalassa odotetaan veneilijöitä Lappeenrannan suunnasta, jahka Kutilan kanava valmistuu – matka lyhenee 10 kilometriä

Taipalsaarelle rakennettavan Kutilan kanavan on tarkoitus valmistua vuonna 2027. Puumalassa odotetaan uuden reitin tuovan lisää veneilijöitä Etelä-Savoon.

Karttagrafiikka Taipalsaaresta ja kanavasta
Taipalsaarelle rakennettava Kutilan kanava puhkaisisi uuden reitin Pien-Saimaalta Suur-Saimaalle. Kuva: Mirjam Tahkokorpi / Yle

Etelä-Savossa uskotaan Kutilan kanavan rakentamisen lisäävän veneilyä Lappeenrannasta Puumalaan. Taipalsaaren Kutilantaipaleen läpi puhkaistava kanava lyhentäisi Lappeenrannan ja Puumalan välistä matkaa runsaat 10 kilometriä.

– Puumalan kohteiden kiinnostavuus lappeenrantalaisten veneilijöiden näkökulmasta kasvaa, ja sitähän me tässä ensisijaisesti tavoitellaan, sanoo Puumalan kunnanjohtaja Niina Kuuva.

Kanavan on arvioitu valmistuvan vuonna 2027. Etelä-Savossa on vielä aikaa miettiä, miten alueen veneilykohteita lähdetään markkinoimaan.

– Puumalan tarkoituksena on nostaa sisävesisatamien tunnettavuutta ja niiden profiilia, että saataisiin veneilijöitä liikkumaan satamasta toiseen. Tarvitsemme naapurikuntien apua siihen, että kehittäisimme yhdessä vesireittejä ja erilaisia risteily- ja veneilytuotteita Saimaan alueelle, Kuuva sanoo.

Puumala rahoittaa kanavaa pienellä osuudella

Kutilan kanavan pituus olisi noin puoli kilometriä. Rakentamisen budjetiksi on arvioitu 15,5 miljoonaa euroa, josta 12,5 miljoonaa katetaan valtion rahoituksella.

Taipalsaari ja Lappeenranta ovat sitoutuneet maksamaan runsaat 2,5 miljoonaa euroa kumpikin. Puumalan kunta rahoittaa kanavaa 50 000 eurolla.

Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Satu Sikanen kertoo, että budjetti tarkentuu tämän vuoden aikana, kun kanavan ja siihen liittyvien sillan, tien ja pumppaamoiden suunnittelutyössä päästään yksityiskohtiin saakka.

Sikasen mukaan kanava tarjoaa nykyistä houkuttelevamman reitin Pien-Saimaalta Suur-Saimaalle.

– Se olisi turvallisempikin reitti. On hyvä, että liikennettä saataisiin siirrettyä UPM:n Kaukaan tehtaan edustalta Kutilan kanavan kautta kuljettavaksi.

Virkistyskäytön lisäksi kanavan rakentamisella olisi vaikutusta myös veden laatuun, sillä Pien-Saimaalle tultaisiin pumppaamaan vettä Suur-Saimaalta.