Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Viekö Venäjä ydinaseita avaruuteen? Lue, mistä Yhdysvaltain hallintoa kuohuttaneessa asiassa on kyse

Yhdysvallat varoittaa Venäjän avaruusydinaseista. Jos Venäjä veisi ydinaseen avaruuteen, palauttaisi se ihmiskunnan yli 50 vuotta ajassa taaksepäin.

Sojuz-tehosteroketin perästä tulee tulilieskat.
Kuvassa venäläinen Sojuz-kantoraketti. Se kuvattiin Baikonurin laukaisukeskuksessa Kazakstanissa syksyllä 2022. Kuvituskuva. Kuva: Yuri Kochetkov / EPA

Yhdysvaltain edustajainhuoneen tiedusteluvaliokunta varoitti keskiviikkoiltana kongressin jäseniä vakavasta uhasta kansalliselle turvallisuudelle.

Venäjä haluaisi viedä ydinaseen avaruuteen, kertovat useat amerikkalaismediat.

Esimerkiksi The New York Timesin (NYT) mukaan Venäjän tarkoituksena olisi käyttää aseita amerikkalaissatelliittien tuhoamiseen.

Presidentti Joe Bidenin ja kongressin johtajien on määrä käsitellä asiaa torstaina.

Venäjän hallinto kiistää väitteet Venäjän avaruusydinaseista.

Mitä avaruudessa käytettävistä ydinaseista tiedetään?

Toistaiseksi Venäjän kehittämästä aseesta tai kehitystyön vaiheesta tiedetään vähän.

CNN:n mukaan Venäjä yrittää joko luoda ydinvoimaa energianlähteenä käyttävän satelliittien vastaisen järjestelmän tai ydinaseisiin pohjaavan asejärjestelmän.

Kaksi virkamieslähdettä kertoi uutiskanava ABC:lle keskiviikkona, että Venäjä ei aio laukaista ydinasetta Maahan, vaan käyttää sitä mahdollisesti satelliittien tuhoamiseen.

Yhdysvaltain edustajainhuoneen tiedusteluvaliokunnan mukaan satelliitteja tuhoavat ydinaseet kykenevät hävittämään avaruudesta sekä sotilas- että siviilikäyttöön tarkoitettuja satelliitteja.

New York Timesin lähteiden mukaan ydinase ei tällä hetkellä muodosta välitöntä uhkaa Yhdysvalloille tai sen liittolaisille.

Mitä ydinaseen vieminen avaruuteen tarkoittaisi ihmiskunnalle?

Ydinaseen sijoittaminen avaruuteen olisi Venäjän sotilasdoktriinin näkökulmasta merkittävä edistysaskel, sillä yksi Venäjän sotilasdoktriiniin tavoitteista on kyetä tuhoamaan vihollisen satelliitteja maasta, ilmasta ja avaruudesta käsin.

Ihmiskunnalle se kuitenkin merkitsisi kymmenien vuosien takapakkia ydinaseita koskevissa sopimuksissa.

Maanpuolustuskorkeakoulun (MPKK) apulaisprofessori Tommi Koivula sanoi Ykkösaamussa, että avaruuden yleissopimus on viimeinen pidäke, joka on estänyt suurvaltoja toimimasta mielivaltaisesti ydinaseiden suhteen.

Avaruuden yleissopimus vuodelta 1967 kieltää ydinaseiden käytön avaruudessa.

Millaisia seurauksia olisi sillä, jos Venäjä veisi ydinaseita avaruuteen?

Venäjä on viime aikoina alkanut aktiivisesti irtautua kylmän sodan aikaisista ydinaseita koskevista valvontasopimuksista.

Venäjän presidentti Vladimir Putin esimerkiksi alle­kirjoitti marraskuussa lain, jonka myötä Venäjä irtautuu kaikkia ydinasekokeita kieltävän sopimuksen ratifioinnista.

Muodollisesti Venäjä on yhä avaruuden yleissopimuksen piirissä.

New York Times huomauttaa, että myös Yhdysvallat on kehittänyt ja jopa testannut ydinkäyttöisiä avaruudessa käytettäviä aseita. Niitä ei ole kuitenkaan koskaan otettu käyttöön.

Yhdysvaltain puolustusvoimat on varoittanut, että Venäjä ja Kiina tavoittelevat avaruuden militarisointia.

Mitä USA:n tiedusteluvaliokunnan ilmoitus merkitsee lännelle ja Natolle?

New York Times kirjoitti torstaina, että Yhdysvaltain hallinto on varoittanut myös eurooppalaisia liittolaisiaan Venäjän kehittämistä aseista.

Tieto siitä, että Venäjä haluaisi viedä ydinaseen avaruuteen, julkistettiin sotilasliitto Naton puolustusministerikokouksen ja München turvallisuuskonferenssin alla.

MPKK:n Koivulan mukaan se ei ole sattumaa, sillä Nato-kokouksessa on määrä käsitellä sitä, miten Nato-alueen turvallisuutta jatkossa vaalitaan.

– Mikäli Venäjä onnistuisi viemään ydinaseen avaruuteen, horjuttaisi se länsimaailman strategista turvallisuutta, Koivula sanoo.

Yhdysvallat ja muut länsiliittolaiset ovat riippuvaisia satelliiteista, eikä NYT:lle puhuneiden virkamieslähteiden mukaan Yhdysvalloilla ole tällä hetkellä kykyä puolustaa satelliitteja tai torjua avaruudessa käytettävää asetta.

Onko uhka niin vakava kuin annetaan ymmärtää?

Edustajainhuoneen tiedusteluvaliokunnan puheenjohtaja, republikaanien Mike Turner tiedotti keskiviikkona, että tiedusteluvaliokunta on lähettänyt kongressin jäsenille tietoa Yhdysvaltoihin kohdistuvasta vakavasta kansallisen turvallisuuden uhkasta.

– Olen pyytänyt presidentti Bidenia poistamaan salauksen kaikelta tiedolta koskien kyseistä uhkaa, jotta kongressi, hallinto ja liittolaisemme voivat avoimesti keskustella tarvittavista vastatoimenpiteistä, Turner sanoi.

MPKK:n Koivula arvioi, että Yhydsvallat nosti uhkakuvan Venäjän ydinaseista Nato-kokouksen alla perustellakseen mahdollisesti kokouksen aikana julkaistavia ennaltaehkäiseviä keinoja.

Liittyvätkö Turnerin puheet Yhdysvaltain sisäpolitiikkaan?

Koivulan mukaan on myös mahdollista, että Turner hyödynsi uutta tiedustelutietoa vauhdittaakseen massiivisen avustuspaketin etenemistä kongressissa.

Yhdysvaltain hallinto riitelee edelleen yli 95 miljardin dollarin tukipaketista, jota enemmistö republikaaneista vastustaa.

Osa tuesta on korvamerkitty Ukrainalle, osa Israelilla ja osa Taiwanille.

Yhdysvaltain senaatti hyväksyi paketin tiistaina, mutta kongressin alahuoneen eli edustajainhuoneen on myös hyväksyttävä paketti, jotta se menee läpi.

Demokraatit ja jotkut republikaanit, kuten Turner itse, ovat esittäneet, että massiivinen apupaketti on välttämätön Yhdysvaltain kansallisen turvallisuuden suojelemiseksi.

Miten Venäjä reagoi?

Kremlin lehdistösihteeri Dmitri Peskov torjui tänään väitteet Venäjän avaruusydinaseista.

Peskov sanoi venäläisen Tassin mukaan, että kyseessä on Valkoisen talon juoni, jonka tarkoituksena on saada kongressin hyväksymä jumissa oleva tukipaketti eteenpäin.

Lähde: Reuters