Suomessa on reagoitu tietoon venäläisen oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyin kuolemasta.
Pääministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo haastattelussa, että vastuu Navalnyin kuolemasta on Venäjällä itsellään. Orpo välitti surunvalittelut Navalnyin omaisille.
– Jos tieto pitää paikkansa, niin kyllä se on shokki ja järkytys. Se kertoo siitä, mihin kaikkeen Venäjän johto on valmis. Venäjällä on vastuu tästä.
Venäjän viranomaiset kertoivat Navalnyin kuolemasta tänään perjantaina. Hän suoritti vankeusrangaistusta Luoteis-Siperiassa. EU on pitänyt tuomioita poliittisina.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoo olevansa yhtä lailla surullinen ja järkyttynyt. Englanninkielisessä X-viestissään hän kommentoi, että Venäjä on tapauksesta vastuussa.
Tuleva presidentti Alexander Stubb kertoo puolestaan, että tieto Navalnyin kohtalosta saavutti hänet Münchenin turvallisuuskonferenssissa, jossa Stubb on yhtenä osallistujista. Hänen mukaansa Navalnyi menetti henkensä puolustaessaan vapautta ja demokratiaa Venäjällä.
Ulkoministeri Elina Valtonen (kok.) arvioi, että Navalnyi uhrasi elämänsä ehdolla olemisen puolesta.
– Autokraatit ilmeisesti pelkäävät eniten ihmisten vapautta valita, hän sanoo.
Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Kiljunen (sd.) toteaa, että kyseessä on suuri tragedia. Kiljusen mukaan asia herättää paljon kysymyksiä, mutta on selvää, että vastuussa on Venäjä.
– On paljon avoimia kysymyksiä, joihin Venäjän on vastattava.
Aaltola: ”Rohkea venäläinen”
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtionvarainministeri Riikka Purra on kommentoinut Venäjää viestipalvelu X:ssä kovasanaisesti.
Purran mukaan Navalnyin työ ei mennyt hukkaan.
Navalnyi tunnettiin Venäjän presidentti Vladimir Putinin vastustajana.
Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Anders Adlercreutzin (r.) mukaan tapaus osoittaa, että on syytä olla entistä huolestuneempi Venäjän yhteiskunnan tilasta.
Hän kuvasi valtiojohdon tavoin kuolemaa järkyttäväksi ja toisti, että Venäjä kantaa täyden vastuun.
Opetusministeri ja RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henrikssonin mielestä Navalnyi sai maksaa rohkeudestaan korkeimman mahdollisen hinnan.
– Toivottavasti Venäjällä toivo paremmasta voisi vielä elää. Nyt näyttää siltä, että tavalla tai toisella ne, jotka ajattelevat toisin, hiljennetään, Henriksson sanoo viestipalvelu X:ssä.
Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola kommentoi Navalnyia yhtä lailla rohkeaksi venäläiseksi.
– Hänen muistonsa tulee elämään ja kytee paremman Venäjän puolesta, Aaltola kommentoi X:ssä.
Uspenskin katedraalissa pidettiin muistopalvelus
Navalnyita on muistettu myös Helsingin Katajanokalla Uspenskin katedraalissa. Siellä järjestettiin panihida eli ortodoksisen jumalanpalvelusperinteen mukainen vainajan muistopalvelus. Suomen ortodoksisen kirkon johtaja, arkkipiispa Leo kutsui muistamaan Navalnyita ja tämän perhettä rukouksissa.
Lisäksi Venäjän suurlähetystön edustalla nähtiin ihmisiä perjantaina muistamassa ja kunnioittamassa Navalnyita sekä protestoimassa tämän kuolemaa.
Voit katsoa alla olevalta toimittaja Aliisa Ristmeren videolta, mitä Navalnyin kuolemasta tiedetään ja kuka hän oli.
16.2. kello 18.32 täydennetty Stubbin kommenteilla ja kello 20.21 tiedoilla Uspenskin katedraalin muistopalveluksesta.