MOSKOVA Poliittisten vainojen uhrien muistomerkin juureen kertyi lauantaina aamupäivällä koko ajan lisää kukkia, kun moskovalaiset tulivat muistamaan Aleksei Navalnyia.
Moskovalainen Denis sanoi tiedon kuolemasta tulleen šokkina, johon ei halunnut edes uskoa. Hän toivoi, että silti säilyisi jokin toivo muutoksista.
Poliisimies kulki väkijoukossa megafonin kanssa ja puhutteli ”kunnioitettuja kansalaisia”. Määräys oli, että näiden piti liikkua eteenpäin eikä jäädä esteeksi muille.
Kuvanveistäjä Georgi Franguljanovin ja arkkitehti Andrei Franguljanovin muistomerkki Stena skorbi eli Surumuuri nousi aukiolle lähelle Moskovan ydinkeskustaa ympäröivää kehätietä eli Puutarhakehää vuosina 2014–17.
Nyt sen juurella muistettiin siperialaisessa rangaistussiirtolassa perjantaina kuollutta oppositiopoliitikkoa.
Lähikadulla oli useita poliisin joukkojenkuljetusautoja. Oli selvää, että viranomaiset eivät aikoneet sallia mitään avointa protestia.
Myöhemmin iltapäivällä aukiolta raportoitiin ensimmäisistä pidätyksistä. Poliisien kerrottiin muodostaneen ketjun patsaan eteen kukkien tuomisen estämiseksi.
Solovetskin kivelle kertyi taas kukkia
Lubjankan aukiolla turvallisuuspalvelu FSB:n massiivisen päämajarakennuksen varjossa kansalaiset kantoivat kukkia Solovetskin kivelle, Neuvostoliiton poliittisten vainojen muistomerkille. Viranomaiset olivat siivonneet pois perjantai-iltana tuodut kukat.
– Koimme hyvin vaikeita tunteita, ja niitä on vaikea kuvata, ymmärrettävistä syistä, Jelena sanoi.
Hän sanoi, että Navalnyi oli hyvin rohkea ihminen, joten hän halusi osoittaa kunnioitustaan tuolle rohkeudelle.
Iäkäs moskovalainen Mihail sanoi, että Navalnyin kuolema sekä tuli että ei tullut šokkina hänelle.
– Se ei ollut šokki sikäli, että tajusin, että siihen se menee.
Toisaalta tieto Navalnyin kuolemasta tuntui hänestä samalta kuin nykyisen sodan alku.
– Sellainen katastrofin tunne, Mihail kuvaili.
Epätoivoa ja toivoa
Myös Lubjankan aukiolla poliisit pitivät huolen, ettei aukiolle muodostuisi mitään suurta väkijoukkoa. Poliisit hätistelivät kukkia tuoneita kulkemaan kohti Lubjankan metroasemalle johtavaa käytävää.
Mihail arveli, että suuria protesteja ei odottavissa.
– Kukkia tuo minimaalinen määrä ihmisiä. Tämä ei tietenkään ole presidentin äänestäjäkuntaa, Mihail sanoi Vladimir Putiniin viitaten.
Mihailin mielestä Navalnyin kuolema oli keino näyttää ihmisille, että kaikkien on syytä istua keittiöissään ja vaieta. Hän suhtautui Navalnyin liikkeen tulevaisuuteen pessimistisesti.
– Kaikki merkittävimmät hahmot ovat lähteneet. Jäljelle jääneet ovat päätyneet tuonne, Mihail sanoi viitaten FSB:n päämajan suuntaan.
Moskovalainen Anisija sen sijaan uskoi, että Navalnyin kuolema voisi toimia katalysaattorina, joka vielä johtaa suuriin muutoksiin.
Hän sanoi, että Aleksei Navalnyi oli vahvin ihminen, jonka hän on eläessään nähnyt.
– Kaikissa niissä valokuvissa, joissa hän on sairaalloisen, kuihtuneen näköinen, hän silti löytää voimaa hymyillä, Anisija sanoi.
– Tuon ihmisen voima ei kadonnut hänen mukanaan, se jäi meihin kaikkiin.