Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Lomalaiset saavat nauttia kelpo keleistä vielä pari päivää, kunnes käänne muuttaa sään

Aurinko paistaa lähinnä pohjoisessa, mutta muuallakin on loistavat hiihtokelit – paitsi ehkä Turun liepeillä.

Laskettelijoita talvisessa tunturimaisemassa.
Ylläksen hiihtokeskuksessa Kolarissa on tällä viikolla paljon lomalaisia Etelä-Suomesta. Kuva on otettu sunnuntaina. Kuva: Aku Häyrynen / Lehtikuva

Ensimmäisen talvilomaviikon alkupuolta vietetään pääosin poutaisessa säässä ja pikkupakkasessa.

– Maanantaina ja tiistaina on hyvät hiihtokelit eikä sateita juuri ole liikkeellä. Loppuviikolla sää muuttuu ikävämmäksi, tiivistää Ylen meteorologi Elias Paakkanen.

Paakkasen mukaan luonnonlunta löytyy tällä hetkellä melko paljon kaikkialta paitsi Turun seudulta. Latujen pitäisi siis olla olla hyvässä kunnossa.

Tänään maanantaina ja huomenna tiistaina suurimmassa osassa Suomea on muutama aste pakkasta. Enimmäkseen on pilvistä, aurinko pääsee paistamaan lähinnä pohjoisessa.

Lähipäivien ylimmät lämpötilat.
Kuva: Elias Paakkanen / Yle

Lounaaseen voi tänään yltää joitakin lumikuuroja. Huomenna lumihiutaleita putoilee paikoin maan keskiosissa, mutta kertymät jäävät mitättömiksi.

Keskiviikon ja torstain tienoille Paakkanen ennustaa käännettä. Ensin on tulossa lumisateita, sitten lauhtuu selvästi.

– Loppuviikolle näyttää osuvan reippaitakin vesi- ja lumisateita, mikä voi tietää huonoa ajokeliä. Viime viikon lopun kaltaista surkeaa keliä ei silti näillä näkymin ole tiedossa, Paakkanen lohduttaa.

Lue lisää Ylen sääsivuilta.