Lapin hyvinvointialueen valtuusto hyväksyi maanantaina suuren säästöohjelman linjauksia.
Säästöohjelman päälinjaukset on toimitettava valtiovarainministeriölle tämän viikon loppuun mennessä. Sopeutusohjelmaa tarvitaan, jotta valtio valtuuttaisi hyvinvointialueen ottamaan lainaa.
Säästöjen avulla hyvinvointialueen menoja yritetään sopeuttaa pysyvästi noin 98 miljoonalla eurolla. Alijäämä täytyy olla katettu viimeistään vuoden 2026 talousarviossa. Summa vastaa kymmentä prosenttia koko hyvinvointialueen budjetista.
Synnytykset pois Länsi-Pohjasta
Sopeutusohjelman kirjaukset johtavat käytännössä synnytysten lopettamiseen Länsi-Pohjan keskussairaalassa Kemissä ja niiden keskittämiseen Rovaniemelle Lapin keskussairaalaan. Samassa kirjauksessa Rovaniemelle keskitettäisiin myös osa ympärivuorokautisista päivystystoiminnoista.
Nämä kirjaukset hyväksyttiin äänestyksen jälkeen.
Keskustan valtuustoryhmä esitti Pekka Pelttarin johdolla, että sopeutusohjelmasta poistetaan maininnat synnytysten ja päivystysaikaisen leikkaustoiminnan keskittämisestä. Vaihtoehdoksi esitettiin sairaaloiden työnjaosta sopimista.
– Tarkastellaan resurssien käyttö sairaaloiden kesken - selvitetään kahden sairaalan työnjaon yksityiskohdat ja toimeenpannaan muutokset, Pelttari esitti.
Muutosesitystä tukivat useat merilappilaiset valtuutetut, kuten Katri Kulmuni (kesk.), Heli Trög (ps.) ja Outi Keinänen (kesk.).
Kirjauksen säilyttämistä kannattava pohjaesitys voitti äänin 31–28.
Keskustalaiset eivät olleet yksimielisesti esityksen takana. Esimerkiksi aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Melaluoto kannatti pohjaesitystä.
Synnytysten keskittämisellä ja päivystysaikaisen leikkaustoiminnan keskittämisellä saavutetaan hyvinvointialueen mukaan tulevina vuosina 3,6 miljoonan euron säästöt vuosittain.
Säästöjä pitäisi saada jo tänä vuonna
Koko sopeutuksesta 47 miljoonaa pyritään tekemään jo tänä vuonna, mutta virkamiesten laatimien asiakirjojen mukaan niin nopea säästäminen on ”haastavaa”.
Sopeutussuunnitelma on osittain vielä ylätasolla. Seitsemästä niin kutsutusta sopeutuskärjestä suurin säästökohde on ”terveydenhuollon integraatio ja hoitoketjut”, josta on suunnitelmissa saada 23 miljoonaa euroa. Konkreettisia päätöksiä tehdään huhtikuussa.
Paketti merkitsee huomattavia leikkauksia palveluihin.
Käytännössä säästöt voivat tarkoittaa esimerkiksi palvelupisteiden siirtymistä kauemmaksi monilta lappilaisilta sekä aukioloaikojen supistumista.
Valtuutettu Vesa Puuronen (vas.) esitti koko sopeutuspaketin hylkäystä, mutta esitys raukesi kannattamattomana.
Taustalla valtion antama talousraami
Lapin hyvinvointialueen säästötavoitteiden taustalla on valtion vaatimus hyvinvointialueiden talouden kohentamisesta. Heikoimmin taloudellisesti selviytyvät hyvinvointialueet voivat joutua valtion arviointimenettelyyn.
Kuntien kohdalla arviointimenettely on tarkoittanut jopa kuntaliitoksia.
Juttua korjattu 17.10 äänestys synnytysten keskityksestä päättyi 31-28. Ei 30-28.
Klo 20.30 lisätty video ja päivitetty otsikko.
Muutettu 20.2. klo 7.40 lausetta ”...yritetään sopeuttaa pysyvästi noin 98 miljoonalla eurolla vuodessa.”
Edit 20.2.2024 kello 11.07: Juttuun on lisätty Pekka Pelttarin muutosesitys.