Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Satakunta keskeyttää yhteistyön MOT:n tutkiman konsulttiyhtiön kanssa – ”Epäilyihin suhtaudutaan erittäin vakavasti”

Satakunnan hyvinvointialue keskeyttää yhteistyön epäasiallisesta kohtelusta epäillyn konsulttiyhtiön kanssa.

Kankaanpään terveyskeskuksen opastuskyltit, taustalla punainen tiilirakennus ja luminen talvimaisema.
Satakunnan hyvinvointialue teki henkilöstölle kyselyn konsulttiyhtiön toiminnasta MOT:n yhteydenoton jälkeen. Kuva: Tapio Termonen / Yle

Satakunnan hyvinvointialue kertoo selvittävänsä vakavia epäilyjä, jotka kohdistuvat konsulttiyhtiö Savoa Partners Oy:n toimintaan. Konsulttiyhtiö tarjoaa terveysalan konsulttipalveluita ja on kehittänyt terveyskeskustoimintaa Satakunnassa.

Päätös yhteistyön keskeyttämisestä tehtiin keskiviikkona.

– Korkea asiakas-, potilas- ja henkilöstöturvallisuus on Satakunnan hyvinvointialueelle ensisijaisen tärkeä asia ja esiin tulleisiin epäilyihin suhtaudutaan erittäin vakavasti, kerrotaan hyvinvointialueen tiedotteessa.

Hyvinvointialue alkoi selvittää konsulttiyhtiön epäasiallista toimintaa sen jälkeen, kun Ylen tutkivan journalismin MOT-toimitus oli alkanut selvittää yrityksen toimintaa.

MOT on haastatellut lukuisia lääkäreitä ja hoitajia, jotka arvostelevat konsulttiyrityksen autoritääristä johtamistyyliä. Lääkärit ja hoitajat kertovat konsulttiyhtiön painostaneen hoitamaan potilaita ammattietiikan vastaisesti.

Savoa Partners on MOT:n haastattelussa kiistänyt väitteet epäasiallisesti kohtelusta. Yhtiö kiistää myös väitteet yksittäisen potilaiden hoitoon puuttumisesta.

MOT:n ohjelma aiheesta julkaistaan 4. maaliskuuta.