Aurinko kimmeltää pilvien lomasta lumen pinnalle. Vihtiläisen hiihtokeskuksen rinteessä kuuluu innostuneitä ääniä, keskuksen kaiuttimista soi Tauskin sävelmiä.
Hiihtolomakausi on parhaillaan käynnissä Etelä-Suomessa. Ensi viikolla on Väli-Suomen vuoro ja viikolla 10 hiihtolomaa vieteään Itä- ja Pohjois-Suomessa. Hiihtolomaa on vietetty suomalaisissa kouluissa vuodesta 1933 alkaen, jolloin se lanseerattiin urheilulomana.
Tänään myös vietetään kolmatta kertaa kansallista hiihtopäivää. Suomessa järjestetään yli sata avointa hiihtotapahtumaa, kuten ohjatut hiihtoretket, koko perheen talviriehat ja suuret massahiihdot eri puolilla maata.
Nelihenkinen Vuoren perhe lähti Vihdin hiihtokeskukseen päiväreissulle.
Perheen äidin Kaarina Vuoren mukaan hiihtolomapäivä kolmen lapsen kanssa on sujunut hyvin.
– Kyllä siinä on hommaa, mutta onneksi lapset ovat jo sen verran isoja, että tulevat omatoimisesti alas. Toinen auttaa toista, jos joku kaatuu, Vuori sanoo.
Suomalaiset löysivät Suomen
Suomen matkailualan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fräntin mukaan suomalaiset löysivät pandemian aikana kotimaanmatkailun.
– Aivan selvästi se kantaa edelleen. Suomalaiset matkustavat taas aika samaan tapaan kuin ennen pandemiaa. Kotimaan matkakohteen ovat aina kiinnostavia, niissä haetaan talviaktiviteetteja, Mäki-Fränti sanoo.
Helsinkiläinen Tuomas Toropainen laskee huimaa vauhtia rinnettä alas.
– Tänään on tosi hieno päivä, aurinko pikkuisen pilkottaa, ilma on tosi hyvä. Olosuhteet ovat ainakin näin ratalaskijan kannalta erittäin hyvät, Toropainen sanoo.
Espoolainen Kirsi Anttonen kertoo puntaroineensa edellisenä päivänä tarkkaan Vihdin hiihtokeskukseen lähtöä.
– Täytyy sanoa, että Vihti yllätti. Espoossa satoi eilenkin vettä. Katsoin säätä ja mietin moneen kertaan, että voiko tänne lähteä, ja sitten kun tulin , niin rinteet olivat hyvässä kunnossa. Ei ole hissijonoja, eikä taivaalta sada mitään. Tämä on hyvä näin, Anttonen tunnelmoi.
Vihtiläinen Juho Kekkonen saapui aamupäivällä lähimäkeensä.
Hän huomauttaa, että vaikka ulkomaillekin voisi lähteä, niin Suomi on hyvä ja edullinen matkailuratkaisu.
– Kun on perhettä, niin lapsen pääsee lähelle mäkeen nauttimaan lumesta, Kekkonen sanoo.
Suomen matkailualan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fräntin mukaan kotimaanmatkailu on kehittynyt viime vuosina paljon ja markkinoille on tullut runsaasti uusia tuotteita.
– Nykyään kotimaassa panostetaan entistä enemmän siihen, että on erilaista tekemistä eri kohderyhmille, Mäki-Fränti sanoo.
Hänen mukaansa talviaikana myös kylpylälomat ovat olleet hyvin suosittuja. Myös staycation-lomat, joissa hotelliin voidaan mennä viikonlopuksi jopa omassa kotikaupungissa, ovat olleet entistä enemmän suosittuja.
– Siinä pääsee katsomaan turistin silmin omaa kotipaikkakuntaansa.