Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Lapinlahden sairaala-alueen kunnostus tulisi niin kalliiksi, että kiinteistöyhtiö ilmoitti vetäytyvänsä hankkeesta

Apulaispormestari Anni Sinnemäen mukaan kiinteistökehitysyhtiön vetäytyminen Lapinlahden sairaala-alueen kehittämisestä ja kunnostamisesta ei tullut kaupungille täytenä yllätyksenä.

Lapinlahden sairaala
Lapinlahden sairaalarakennus on toiminut ennen mielisairaalana. Rakennus on suojeltu, ja se on rakennettu 1800-luvulla. Kuva: Christoffer Kaski / Yle

Kiinteistökehitysyhtiö Nrep on vetäytynyt Helsingissä sijaitsevan Lapinlahden sairaala-alueen kunnostamisesta ja kehittämisestä.

Nrepin viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Jannica Aalto kertoo, että päätös vetäytymisestä tehtiin yhteisymmärryksessä Helsingin kaupungin kanssa.

– Päätös tehtiin sen jälkeen, kun saimme urakkatarjoukset suomalaisilta rakennusyhtiöiltä rakennuksen kunnostamisesta. Valitettavasti kunnostaminen on sen verran hintavaa, ettemme pysty lähtemään kaupallisena yhteistyökumppanina mukaan. Hanke olisi rankasti tappiollinen meille.

Aallon mukaan urakkakustannusten hinta olisi 35 miljoonaa euroa, jos korjaus tehdään yhdessä vaiheessa. Hänen mukaansa arvio pohjautuu kolmen eri yhtiön urakkatarjoukseen.

Alun perin Nrep suunnitteli alueelle yhteistyöyritystä Helsingin kaupungin kanssa. Nrep suunnitteli alueelle kaupallista toimintaa, kuten hostelli- ja ravintolaliiketoimintaa sekä työtiloja. Aallon mukaan osa alueesta olisi säilytetty mielenterveys-, taide- ja kulttuuritoiminnassa.

Nrep kertoo olevansa Pohjoismaiden johtava kiinteistökehittäjä ja -sijoittaja, jolla on toimistot useissa eri maissa. Nrepin vetäytymisestä kertoi aiemmin Helsingin Sanomat.

Kaupunki haluaisi korjata rakennuksen pian

Tällä hetkellä Lapinlahden sairaala-alue on kaupungin omistuksessa.

Helsingin kaupungin apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) kertoo, ettei Nrepin vetäytyminen tullut kaupungille täytenä yllätyksenä.

Hänen mukaansa kaupunki on tehnyt tiivistä yhteistyötä sekä Nrepin että alueen toimijoiden kanssa.

Sinnemäen mukaan sairaalarakennuksen tämänhetkistä kuntoa selvittäessä on käynyt ilmi, että rakennus on hyvin huonossa kunnossa.

– Tämä vaikuttaa korjauskustannuksiin. On siis ollut jossain määrin ennakoitavaa, että tällainen päätös on Nrepin osalta mahdollinen, Sinnemäki sanoo.

Sinnemäki pitää Lapinlahden tilannetta harmillisena. Hänen mukaansa on ollut tarkoituksena etsiä ratkaisua, jossa rakennuksen nykytoiminnan olennaiset puolet saataisiin yhdistettyä rakennuksen korjaukseen.

Sinnemäen mukaan Nrepin korjaussuunnitelmat olivat laadukkaita. Toistaiseksi kaupunki ei ole tehnyt uusia päätöksiä Lapinlahden sairaala-alueen suhteen.

Kuvassa käytävä, jossa tuoleja
Lapinlahden sairaalarakennuksen kohtalo on taas auki. Tällä hetkellä rakennuksessa on kaksi vuokralaista, joista toinen on mielenterveystyötä tekevä Lapinlahden Lähde. Kuva: Anna Horppu / Yle

Hän uskoo, että mielenterveystyö, kulttuuri ja pienyrittäjyys tulevat olemaan jatkossakin läsnä Lapinlahdessa, mutta mallin rakentaminen vie aikaa.

– Rakennus on erittäin arvokas, ja se on hyvin huonossa kunnossa. Siksi nyt tulee keskittyä siihen, että olennaiset korjaustyöt saadaan suunniteltua ja käynnistettyä. Rakennuksen kunnon vuoksi asiassa pitäisi päästä nyt etenemään kohtuullisen rivakasti.