Suomalaisilla oli perjantaina mahtava juhlapäivä Lahdessa, pohjoismaisten hiihtolajien maailmancupissa. Krista Pärmäkoski ja Johanna Matintalo olivat perinteisen hiihtotavan parisprintissä kakkosia, Iivo Niskanen ja Lauri Vuorinen kolmansia.
Perjantai oli juhlallinen päivä muutenkin Suomessa. Sauli Niinistö jätti tehtävänsä Suomen tasavallan presidenttinä. Suomen tasavallan 13. presidentti, Alexander Stubb, astui virkaansa.
Ja kun hypätään takaisin taas urheiluun, niin lauantainakin on odotettavissa suomalaista juhlaa. Salpausselällä hiihdetään 20 kilometrin väliaikalähtökisat perinteisellä hiihtotavalla. Kerttu Niskanen on jopa suuri ennakkosuosikki. Iivo Niskasellekin kyse on yhdestä kauden päätavoitteesta.
Yle kysyi Lahdessa Kerttu Niskaselta myös, mikä on hänen paras muistonsa sivuun astuneesta presidentistä, Sauli Niinistöstä.
Niskanen selvästi mietti hetken, uskaltaako kertoa tarinansa. Hän totesi, että muistaa kyseisen tapahtuman hyvässä, ja ehkä vähän pahassakin.
Niskasen muisto liittyi Lahden MM-kisoihin vuonna 2017. Niinistö oli tullut vierailemaan urheilijoiden tiloissa.
– Sitten siellä oli sellainen pahvinen kehys, jonka kanssa sai ottaa kuvia. Siinä oli Lahden logot ja näin. Sitten meille sanottiin, että Sauli pitäisi saada meidän urheilijoiden kanssa siihen raamiin, kuvaan.
Kun mitään ei oikein tapahtunut, Niskanen otti ohjat käsiinsä.
– Sitten otin sen raamin ja vetäisin Saulin sillä tavalla, että tulehan kuvaan, Niskanen kikattelee haastattelussa.
– Se oli sillä tavalla, että presidenttiä... No hän vain nauroi sille tilanteelle. Mutta se on jäänyt minulle nolonakin juttuna mieleen. Ei hän pahastunut kuulemma kuitenkaan.
Miesten 20 kilometrillä hiihtävällä Perttu Hyvärisellä oli myös heti mielessään muisto Sauli Niinistöstä.
– On. 2015, Falunin MM-kisat, miesten 50 kilometriä. Olin varamiehenä silloin, niin sain kunnian käydä hiihtolenkillä tasavallan presidentin kanssa. Se oli kyllä ikimuistoinen kokemus, ja saatiin hienot kuvat sieltä ladun varresta.
– Sauli oli kyllä silloin 2015 ainakin hyvässä kunnossa. Ylämäkeen varsinkin, kulki hyvin. Oli hienoa.
Juttua kuulemma riitti. Tosin Falunin kuuluisaa ja pelättyä Mördarbackenin nousua presidentin kanssa ei hiihdetty, koska se oli täynnä kisatapahtumia ja yleisöä. Lenkki vedettiin verryttelyladuilla.
– Ihan perustarinoita kerrottiin siinä.
Lauantai on iso päivä yleisurheilunkin puolella. Wilma Murto kisaa Glasgow'ssa yleisurheilun MM-hallikisojen seiväskisassa. Ennen Saga Vannisen perjantaista sensaatiota Suomen ainoa mitali MM-halleista oli Mika Halvarin voitto vuonna 1995.
Murto on tavannut Niinistön useampaan otteeseen.
– No tulee heti mieleen useampikin muisto. Meillähän on yhdistävä tekijä, salolaisuus. Sitä esimerkiksi viimeisimmillä Linnan juhlilla kättelyssä hieman sivuttiin, että ”kyllä me salolaiset hyvin pärjätään”. Se on jäänyt mieleen.
Lisäksi Murto otti esille Tokion olympialaiset kesältä 2021. Tuolloin presidentin perinteinen olympiavierailu tapahtui etäyhteydellä. Murto sai pitää puheen Suomen joukkueen puolesta.
– Taisi se salolaisuus siinäkin keskustelussa tulla ilmi.
Onko teissä jotain samanlaista, kun olette salolaisia, vai näkyykö se asia jotenkin ulospäin?
– Vaikea sanoa. Joku ulkopuolinen osaa arvioida sitä paremmin, Murto nauraa.
Hyvärinen täysi arvoitus lauantaina
Lauantain 20 kilometrin mittelöön Perttu Hyvärinen lähtee hyvin arvoituksellisista lähtökohdista. Hän sairastui Pohjois-Amerikan maailmancup-reissun jälkeen.
– No oli kyllä ihan rehelllinen räkätauti Minneapolisin jälkeen. Jouduin sitten jättämään Puijon Suomen cupin välistä. Nyt on sellaisen viikon verran pystynyt ulkoilemaan ja treenaamaan. Yhden kovemman tehon sain tehtyä. Varmistui, että pystyn Salppurille lähtemään viivalle.
Hyvärinen sanoo, ettei tiedä yhtään, mitä Lahdessa voi häneltä odottaa.
– Se on periaatteessa ihan mukava tilanne. Ei ole paineita, mutta sellainen ok tehoharjoitus alla, niin sanotaanko, että voi odottaa ihan mitä vain, kärkisijoista keskeytykseen.
20 kilometriä väliaikalähtönä Lahden maastoissa on raju reissu.
– Täytyy koettaa saada jousujohteinen kisa, mikä on toisaalta mahdotonta, kun kuitenkin 20 km, vesikeli, suksi mahdollisesti hyytyy ja latukin pehmenee. Koetetaan pitää sellainen tasainen veto päällä, viimeisellä kympillä ratkeaa. Mahdollisimman rentoa, isoa hiihtoa se eka kymppi.
Hyvärinen katsoi suurella innolla, kun molemmat Suomen ykkösjoukkueet räväyttivät palkintopallille perjantain parisprintissä.
– Oli kyllä ihanaa katsoa. Latelle (Lauri Vuorinen) ensimmäinen palli, ai että, tuntui hyvälle. Tosi hieno suomalaispäivä. Kunnon urheilushow'ta oli tuo paririntti.
Ennakkosuosikki Niskanen
Kerttu Niskasta ei flunssa ole häirinnyt Pohjois-Amerikan jälkeen. Niskanen oli Canmoressa 20 kilometrillä toinen, mutta silloin hiihdettiin yhteislähtönä. Niskanen totesi heti kisan jälkeen, että väliaikalähtönä olisi tullut voitto.
Senkin takia Lahden 20 kilometrin kisaa on odoteltu vesi kielellä.
– Aina, kun hiihdetään pertsan normaalimatka, ne ovat minulle tärkeitä ja niiltä odotan eniten. Se vielä ekstrana, että päästään hiihtämään kotikisoissa ja väliaikalähtönä, kun niitä ei paljoa ole ohjelmassa maailmancupissa.
Niskanen tuntee hyvin Lahden kisaladun metkut.
– Tutut radat kaikille, samaa reittiä hiihdetty monet kerrat. Aika jyrkähköäkin nousua. Tällä radalla pitää lihaksiston toimia hyvin, että jaksaa rummuttaa. Myös kovavauhtinen rata, koko ajan pitää pyrkiä pitämään vauhtia.
Kotiyleisön merkitystä ei ole syytä väheksyä hiihdossakaan.
– Huikea on se kotiyleisön kannustus aina ja kyllä siitä jotain ihmeellistä ihmee. Siinä väsyneenäkin rimpuilee, kun huuto on hyvää.
Yle näyttää Lahden maailmancupin kanavillaan. Katso lähetystiedot tästä linkistä. Yle seuraa tapahtumia verkossa tässä artikkelissa.
Yle näyttää yleisurheilun MM-hallikisat kanavillaan. Lähetystiedot tästä linkistä. Verkossa tapahtumia seurataan tässä artikkelissa.