Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

MM-sensaatio Saga Vanninen on poikkeustapaus – tämä kahden sanan kommentti kertoi kaiken

Saga Vanninen on nyt myös aikuisten arvokisamitalisti. Hän katkaisi Suomen murheellisen putken MM-halliyleisurheilussa. Kisan jälkeen kommentit olivat taattua laatua.

Saga Vanniselle MM-hopeaa Glasgow'ssa.
Saga Vanniselle MM-hopeaa. Kuva: EPA-EFE

Saga Vanninen teki jymypaukun yleisurheilun MM-hallikisojen avauspäivänä Glasgow'ssa.

Vanninen nappasi hopeaa viisiottelussa. Se on Suomen historian toinen mitali sisäradan MM-kisoista. Edellinen oli Mika Halvarin kuulakulta vuonna 1995.

Vanninen, 20, on voittanut nuorten arvokisoissa kaiken mahdollisen. Kesällä 2022 hänestä tuli seitsenottelun maailmanmestaruutensa myötä ainoa suomalainen, joka on voittanut kaksi nuorten MM-kultaa.

Samana kesänä pohdittiin esimerkiksi, voisiko Vanninen jopa rikkoa Ruotsin ottelijalegenda Carolina Klüftin ME-pisteet alle 20-vuotiaiden sarjassa.

Urheilugaalassa Vanninen on valittu kolmesti Vuoden nuoreksi urheilijaksi.

On ollut selvää, että kyse on poikkeuksellisesta nuoresta suomalaisurheilijasta.

Saga Vanniselle MM-hopeaa Glasgow'ssa.
Saga Vanninen, voittaja Belgian Noor Vidts ja pronssimitalisti Hollannin Sofir Dokter saivan mitalinsa perjantai-iltana. Kuva: EPA-EFE

– Tuttu sanonta: vaatimattomuus kaunistaa. Se sopii Sagaan täydellisesti, totesi Ylen asiantuntija Tuomas Raja, kun Vanninen sai MM-hopeansa Glasgow'ssa.

Niin sopii, sillä Vanninen on kovapäinen urheilija, joka todella antaa suoritustensa puhua. Haastatteluissa vastaukset ovat lyhyitä ja ytimekkäitä.

MM-halleissa Vanninen oli kommentoinut selkäkipuaan Sanomille: ”Selkä kipeytyi. Sitten se oli kipeä.”

– On kyllä tosi kiva, että pystyi onnistumaan täällä vikoissa (halli)kisoissa ihan hyvin, olen kyllä iloinen, Vanninen totesi Yle Urheilulle.

Vanninen kertoi saaneensa aidoissa huonon lähdön. Taustalla takaraivossa kummitteli SM-hallien varaslähtö, joka johti hylkäykseen.

Korkeushypyssä tuli mainio onnistuminen (179), sillä se oli laji, jota valmentaja Jesse Jokinenkin pelkäsi ennakkoon.

– Lämpöhypyissä ei tullut yhtään ylitystä, mutta kisassa sain kuitenkin tämän hetken tasoon hyvän tuloksen. Muut aika peruslajeja. 800 metrillä aika varmistellen lähdin juoksemaan, kun sijoitus oli aika selvä.

Sitten tuli vielä perään kommentti, joka oli taattua Vannista.

– Mutta... ihan perus.

Tässä Saga Vannisen koko haastattelu.

Vanninen palasi perjantai-iltana areenalle kisan johtajana. Hän oli päiväosiossa juossut 60 metrin aidoissa 8,33, ylittänyt korkeudessa siis 179 ja voittanut kuulan ylivoimaisesti tuloksella 15,01.

– Ei ollut sellainen asema, mitä odotti, kun lähti kisaan, mutta ihan hyvä fiilis oli.

Vanninen oli ennen kisaa sanonut selkävaivansa takia, että kaikki muut lajit ovat epävarmoja paitsi kuula. Oikeasti näin vai pitikö suomalaisnuorukainen korttinsa piilossa?

– Noo. On ollut alaselän kanssa haasteita. Viime viikolla hyppäsin korkeutta ensi kertaa kesän jälkeen. Ei siinä hirveän luottavainen fiilis ollut.

Olet ensimmäinen suomalainen MM-hallimitalisti 29 vuoteen ja ensimmäinen suomalaisnainen, joka saa mitalin.

– Onhan se ihan hieno juttu.