Haminan kaupunki haluaa rajoittaa nuorten mopoilua keskustassa.
Kaupungissa ollaan jo aikaisemmin rajoitettu nuorten oleskelua. Esimerkiksi Haminassa sijaitseva osuuskauppa kielsi nuorten pääsyn kokonaan ABC:n myymälään noin vuosi sitten. Kielto poistui kuitenkin nopeasti, kun osuuskauppa neuvotteli asiasta nuorten kanssa.
Nyt kaupungin kiinteistöpäällikkö Toni Puustinen ehdottaa, että mopoilu kiellettäisiin kesäkaudella keskustassa yöaikaan.
Asia tulee kaupunkikehitysvaliokunnan päätettäväksi ensi viikolla. Hamina otti mallia Uudestakaupungista, jossa on samankaltainen kielto.
Ajokielto olisi voimassa joka päivä kello 22.00–6.00 koko kesän ajan 2.5.2024–30.9.2024.
Ajokielto tarkoittaisi sitä, että keskustan alueella ei saisi ajaa esimerkiksi mopolla, mopoautolla tai mönkijällä tarpeettomasti. Jos kieltoa rikkoo, tulee siitä maksettavaksi 70 euron liikennevirhemaksu.
”Tyhmää”
Eero Granberg, Jaakko Lääti ja Sanni-Maija Vettenranta omistavat mopon. Heille esitys ei ole mieluisa.
– Se on tyhmää, että rajoitetaan nuorten menemisiä, mutta ymmärrän, että se voi aiheuttaa muille ihmisille haittaa, Vettenranta kertoo.
Vettenranta on kohdannut ihmisiä, jotka ovat tulleet valittamaan hänelle melusta, jos hän ei ole saanut mopoaan heti käyntiin.
Eero Granbergin mielestä kielto ei ole tarpeellinen.
– Riippuu todella paljon moposta, paljonko siitä lähtee ääntä ja onko se ääni häiritsevä, Granberg kertoo.
Jaakko Lääti taas harmittelee sitä, että esimerkiksi mopotupa olisi paikka, jonne voisi mennä viettämään aikaa, jos torille ei saa mennä. Mopotupa on kuitenkin aiottu sulkea kesäksi.
Nuoret kertovat, että kiellosta on juteltu kavereiden kesken. Kaveritkaan eivät ole olleet uudistukselle myönteisiä.
Nuoret haluavat rauhaa
Haminan kaupungin nuorisokoordinaattori Jenny Amperla taas kertoo, että nuoret ovat ottaneet esityksen positiivisesti vastaan.
– Nuorille järjestettiin tästä kysely ja hekin toivoivat, että keskusta olisi turvallinen paikka olla.
Syy ajokiellon asettamiseen ovat Haminan keskustassa yöaikaan tapahtuvat levottomuudet ja ilkivallat.
Kaupunki on pyrkinyt puuttumaan niihin viime vuodesta lähtien, mutta tuloksetta.
Keskustan alueelle on pystytetty kylttejä, jotka kieltävät asiattoman oleskelun. Myös nuorison liikennekasvatusta on lisätty.
Jenny Amperla kertoo, että ilkivalta on ollut esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantamista, paikkojen rikkomista ja nopeusrajoitusten laiminlyöntiä.
Töihin saa ajaa mopolla
Tarpeelliset ajot ovat sallittuja kiellon aikanakin. Esimerkiksi omalle tontille saa ajaa, ja se sallittaisiin lisäkilvin.
Haminan kaupungin nuorisokoordinaattori Jenny Amperla kertoo, että myös ajot omalle työpaikalle ovat sallittuja kaupungin keskustan alueella.
Hän painottaa, että säännöksellä halutaan puuttua juuri häiritsevään ja tarpeettomaan ajamiseen.
Mopokieltoaikeista kertoi ensin Kymen Sanomat.