Aamulla alkanut lakko on hiljentänyt Suomen satamat. Esimerkiksi Mussalon satamassa Kotkassa liikkui aamutuimaan vain yksittäinen lakaisinkone puhdistamassa satamakenttää hiekoitushiekasta.
Kotkan ahtaustyöntekijöiden puheenjohtajan Tom Hemmingin pian aamukuuden jälkeen saaman tiedon mukaan satama oli tyhjentynyt laivoista. Satamassa vielä olleet laivat olivat päässeet lähtemään, eikä uusia ollut vielä tullut tilalle.
Jopa kaksi viikkoa kestävät lakot kohdistuvat muun muassa vientiin, kun satamien ja rautateiden tavaraliikenne pysähtyy.
Lakot vaikuttavat satamien ja rautateiden tavaraliikenteeseen sekä prosessiteollisuuteen. Niiden piirissä on noin 7 000 työntekijää. Lakoilla ammattiyhdistysliike vastustaa hallituksen suunnittelemia työmarkkinatoimia sekä sosiaaliturvan heikennyksiä.
Vielä keskiviikkona SAK piti mahdollisena neuvotella hallituksen kanssa, jotta lakko voitaisiin estää. Hemming ei kuitenkaan uskonut, että neuvottelut onnistuisivat.
– Olen sen verran tilanteen tasalla ja tiedän suurin piirtein, mitä taustalla tapahtuu, että en jaksanut uskoa siihen, koska aika oli melko lyhyt.
Ahtaajien rintama on yhtenäinen
Mussalon sataman kautta kulkee pääasiassa metsäteollisuuden tuotteita.
Tom Hemmingin mukaan ne on pakattu kontteihin niin hyvin, etteivät ne kärsi kahden viikon lakon aikana. Sen sijaan hän arvioi, että lakkosuman purkamisessa saattaa kestää useamman viikon ajan.
– Satamaan ei nyt lakon aikana tule uutta tavaraa. Tuolla ulkopuolella varastot täyttyvät nyt, ja jossain vaiheessa niitä sitten tuodaan satamaan. Kyllä siinä varmaan useampi viikko menee, kun niitä sitten puretaan.
Ahtaajien lakkorintama on Hemmingin mukaan tällä hetkellä yhtenäinen. Mahdollista lakon pidentämistä hän ei halua lähteä arvuuttelemaan.
– Katsotaan nyt tämä lakko ensin ja toivotaan tietysti parasta.
Jopa neljännes lastista voidaan menettää kokonaan
Lakko näkyy myös Helsingin satamassa, joka on maan suurin matkustajaliikenteen satama ja Suomen kolmanneksi suurin tavaraliikenteen satama.
Helsingin satamaan kuuluvassa Vuosaaren satamassa on normaalisti noin viisikymmentä laivakäyntiä viikon aikana, mutta nyt satamassa liikkuu vain joitain automatkustaja-aluksia. Päivittäin satamaan saapuisi myös viisi tavarajunaa sekä yli kaksi tuhatta rekkaa.
Aluksia on reititetty uudelleen. Osa rahdista jää nyt Euroopan isoihin satamiin ja osa ei lähde lainkaan liikkeelle lähtömaastaan.
– Jos on vaikkapa tilannut kevääksi uuden fillarin, niin se voi nyt viivästyä merkittävästi, kertoo Helsingin satamat oy:n rahtiliikenteen johtaja Vesa Marttinen.
Kun rahtia joudutaan lakon vuoksi ohjaamaan johonkin toiseen satamaan, syntyy moninkertainen työmäärä, hiilijalanjälki ja kustannukset.
Lakkotilanteen kokonaisvaikutuksia on vaikea arvioida etukäteen, mutta Marttisen arvion mukaan noin neljännes sataman kautta kulkevasta lastista voidaan menettää kokonaan lakon vuoksi.
Helsingin keskustan satamissa matkustajaliikenne kulkee lakon aikana normaalisti.
Laivat odottavat ankkurissa lakon päättymistä
Myös Porin satamassa on hiljaista.
– Kyllähän tämä ihan täysin erilainen aamu on. Normaalisti menisi rekkaa portista ulos ja portista sisään. Nyt ei ole minkäänlaista liikennettä, kuvailee satama- ja varustamopalveluista vastaavan Olmarin pääluottamusmies Harri Kuusisto.
Laivoja on tulossa satamaan tiistaina ja keskiviikkona, mutta niitä ei pureta. Ne odottavat ankkurissa lakon päättymistä.
Kaksi alusta on myös parhaillaan tulossa kohti Poria. Ne jäävät odottamaan kauemmas.
– Laivat ovat tulossa pitkältä, joten muonitukset ovat kunnossa. Tarvittaessa luotsiveneet toimittavat ruokaa ja juomaa, ahtausalan teknisten toimihenkilöiden luottamusmies Petri Nurmi Ammattiliitto Prosta kertoo.
”Kärsimystä tässä olisi luvassa kaikille”
Outokummun Tornion terästehtaalla toiminta on lähes kokonaan ajettu alas. Lakossa on noin 1 400 työntekijää. Röyttän satama on kiinni, eikä sinne synny tehtaalta lainkaan terästuotteita maailmalle lähetettäväksi. Vain suojelutöitä tehdään.
Torniossa sijaitsee yksi maailman suurimmista ruostumattoman teräksen tuotantoyksiköistä.
Teollisuusliiton työsuojeluvaltuutettu Rami Häkkilän mukaan Outokummun Tornion terästehtaan lakossa olevat työntekijät ovat tyrmistyneitä hallituksen uudistusten vuoksi. Hänen mukaansa hallituksella ei ole mandaattia tehdä uudistuksia ilman neuvotteluja työntekijäpuolen kanssa.
– Eikö asioista oikeasti onnistu neuvotella? Ei tällainen sortovaltapolitiikka käy, että ei neuvotella, vaan sanellaan, Häkkilä sanoo.
Hänen mukaansa he ovat valmiita myös jatkamaan lakkoa Torniossa niin pitkään kuin tarvitsee.
– Neuvottelujahan tässä ollaan vailla. On valitettavaa, että tässä poliittisessa lakossa myös työnantaja joutuu kärsimään, mutta työntekijätkin joutuvat kärsimään paljon. Nämä uudistukset olisivat niin mittavat, että kärsimystä tässä olisi luvassa kaikille.