Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Näin lakko alkoi näkyä satamissa ja terästehtaalla – työsuojeluvaltuutettu: ”Neuvottelujahan tässä ollaan vailla”

Kaksi viikkoa kestävät poliittiset työtaistelut ovat alkaneet. Lakot käytännössä pysäyttävät Suomen tavaraviennin.

Lakkovahteja Tornion terästehtaan portin ulkopuolella.
Lakkovahdit päivystivät Tornion terästehtaan ulkopuolella maanantaiaamuna. Kuva: Laura Valta / Yle

Aamulla alkanut lakko on hiljentänyt Suomen satamat. Esimerkiksi Mussalon satamassa Kotkassa liikkui aamutuimaan vain yksittäinen lakaisinkone puhdistamassa satamakenttää hiekoitushiekasta.

Kotkan ahtaustyöntekijöiden puheenjohtajan Tom Hemmingin pian aamukuuden jälkeen saaman tiedon mukaan satama oli tyhjentynyt laivoista. Satamassa vielä olleet laivat olivat päässeet lähtemään, eikä uusia ollut vielä tullut tilalle.

Jopa kaksi viikkoa kestävät lakot kohdistuvat muun muassa vientiin, kun satamien ja rautateiden tavaraliikenne pysähtyy.

Lakot vaikuttavat satamien ja rautateiden tavaraliikenteeseen sekä prosessiteollisuuteen. Niiden piirissä on noin 7 000 työntekijää. Lakoilla ammattiyhdistysliike vastustaa hallituksen suunnittelemia työmarkkinatoimia sekä sosiaaliturvan heikennyksiä.

Kontteja ja tuulimyllyjä satamassa.
Haminan-Kotkan satama on Suomen suurin vientisatama. Myös sen toiminta on pysähdyksissä seuraavat kaksi viikkoa. Kuva: Antro Valo / Yle

Vielä keskiviikkona SAK piti mahdollisena neuvotella hallituksen kanssa, jotta lakko voitaisiin estää. Hemming ei kuitenkaan uskonut, että neuvottelut onnistuisivat.

– Olen sen verran tilanteen tasalla ja tiedän suurin piirtein, mitä taustalla tapahtuu, että en jaksanut uskoa siihen, koska aika oli melko lyhyt.

Ahtaajien rintama on yhtenäinen

Mussalon sataman kautta kulkee pääasiassa metsäteollisuuden tuotteita.

Tom Hemmingin mukaan ne on pakattu kontteihin niin hyvin, etteivät ne kärsi kahden viikon lakon aikana. Sen sijaan hän arvioi, että lakkosuman purkamisessa saattaa kestää useamman viikon ajan.

– Satamaan ei nyt lakon aikana tule uutta tavaraa. Tuolla ulkopuolella varastot täyttyvät nyt, ja jossain vaiheessa niitä sitten tuodaan satamaan. Kyllä siinä varmaan useampi viikko menee, kun niitä sitten puretaan.

Kotkan ahtaustyöntekijät ry:n puheenjohtaja Tom Hemmingin mukaan sataman läpi kulkevat metsäteollisuuden tuotteet on pakattu hyvin suojaan. Video: Antro Valo / Yle

Ahtaajien lakkorintama on Hemmingin mukaan tällä hetkellä yhtenäinen. Mahdollista lakon pidentämistä hän ei halua lähteä arvuuttelemaan.

– Katsotaan nyt tämä lakko ensin ja toivotaan tietysti parasta.

Jopa neljännes lastista voidaan menettää kokonaan

Lakko näkyy myös Helsingin satamassa, joka on maan suurin matkustajaliikenteen satama ja Suomen kolmanneksi suurin tavaraliikenteen satama.

Vuosaaren sataman rahtiliikenteen johtaja Vesa Marttinen.
Helsingin satamat oy:n rahtiliikenteen johtaja Vesa Marttisen mukaan lakon kokonaisvaikutuksia on vaikea arvioida. Kuva: Vesa Marttinen / Yle

Helsingin satamaan kuuluvassa Vuosaaren satamassa on normaalisti noin viisikymmentä laivakäyntiä viikon aikana, mutta nyt satamassa liikkuu vain joitain automatkustaja-aluksia. Päivittäin satamaan saapuisi myös viisi tavarajunaa sekä yli kaksi tuhatta rekkaa.

Aluksia on reititetty uudelleen. Osa rahdista jää nyt Euroopan isoihin satamiin ja osa ei lähde lainkaan liikkeelle lähtömaastaan.

– Jos on vaikkapa tilannut kevääksi uuden fillarin, niin se voi nyt viivästyä merkittävästi, kertoo Helsingin satamat oy:n rahtiliikenteen johtaja Vesa Marttinen.

Kun rahtia joudutaan lakon vuoksi ohjaamaan johonkin toiseen satamaan, syntyy moninkertainen työmäärä, hiilijalanjälki ja kustannukset.

Näkymä Vuosaaren satamaan lakkoaamuna 11.3. 2024.
Yli puolet Helsingin Vuosaaren sataman päivittäisestä rahdista liittyy päivittäistavaraan, kuten elintarvikkeisiin ja muihin hyödykkeisiin. Kuva: Vesa Marttinen / Yle

Lakkotilanteen kokonaisvaikutuksia on vaikea arvioida etukäteen, mutta Marttisen arvion mukaan noin neljännes sataman kautta kulkevasta lastista voidaan menettää kokonaan lakon vuoksi.

Helsingin keskustan satamissa matkustajaliikenne kulkee lakon aikana normaalisti.

Laivat odottavat ankkurissa lakon päättymistä

Myös Porin satamassa on hiljaista.

– Kyllähän tämä ihan täysin erilainen aamu on. Normaalisti menisi rekkaa portista ulos ja portista sisään. Nyt ei ole minkäänlaista liikennettä, kuvailee satama- ja varustamopalveluista vastaavan Olmarin pääluottamusmies Harri Kuusisto.

Laivoja on tulossa satamaan tiistaina ja keskiviikkona, mutta niitä ei pureta. Ne odottavat ankkurissa lakon päättymistä.

 Satama- ja varustamopalveluista vastaavan Olmarin pääluottamusmies Harri Kuusisto ja ahtausalan teknisten toimihenkilöiden luottamusmies Petri Nurmi.
Harri Kuusisto (vas.) ja Petri Nurmi kuvailevat lakkoaamua poikkeukselliseksi. Kuva: Rami Koivula / Yle

Kaksi alusta on myös parhaillaan tulossa kohti Poria. Ne jäävät odottamaan kauemmas.

– Laivat ovat tulossa pitkältä, joten muonitukset ovat kunnossa. Tarvittaessa luotsiveneet toimittavat ruokaa ja juomaa, ahtausalan teknisten toimihenkilöiden luottamusmies Petri Nurmi Ammattiliitto Prosta kertoo.

”Kärsimystä tässä olisi luvassa kaikille”

Outokummun Tornion terästehtaalla toiminta on lähes kokonaan ajettu alas. Lakossa on noin 1 400 työntekijää. Röyttän satama on kiinni, eikä sinne synny tehtaalta lainkaan terästuotteita maailmalle lähetettäväksi. Vain suojelutöitä tehdään.

Torniossa sijaitsee yksi maailman suurimmista ruostumattoman teräksen tuotantoyksiköistä.

Mies karvalakissa ja keltaisessa liivissä katsoo kameraan.
Teollisuusliiton työsuojeluvaltuutettu Rami Häkkilä luonnehtii hallituksen työelämäuudistuksia ”sortovaltapolitiikaksi”. Kuva: Jenni Mehtonen / Yle

Teollisuusliiton työsuojeluvaltuutettu Rami Häkkilän mukaan Outokummun Tornion terästehtaan lakossa olevat työntekijät ovat tyrmistyneitä hallituksen uudistusten vuoksi. Hänen mukaansa hallituksella ei ole mandaattia tehdä uudistuksia ilman neuvotteluja työntekijäpuolen kanssa.

– Eikö asioista oikeasti onnistu neuvotella? Ei tällainen sortovaltapolitiikka käy, että ei neuvotella, vaan sanellaan, Häkkilä sanoo.

Hänen mukaansa he ovat valmiita myös jatkamaan lakkoa Torniossa niin pitkään kuin tarvitsee.

– Neuvottelujahan tässä ollaan vailla. On valitettavaa, että tässä poliittisessa lakossa myös työnantaja joutuu kärsimään, mutta työntekijätkin joutuvat kärsimään paljon. Nämä uudistukset olisivat niin mittavat, että kärsimystä tässä olisi luvassa kaikille.