Yhtään sairaalaa ei olla lakkauttamassa. Nämä olivat sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson terveiset Meri-Lapin kehittämiskeskuksen järjestämässä seutufoorumissa, jonka aiheena oli Lapin hyvinvointialueen palveluverkkorakenne.
– Toivon, että Lapin kahden sairaalan työnjako saadaan toimivaksi yhteistyöllä, hän sanoi.
Hän myös toivoo, että hyvinvointialueet ottaisivat oppia toistensa hyvistä käytännöistä.
Tammikuussa julkaistiin sosiaali- ja terveysministeriön virkatyöryhmän esitys, jonka mukaan sairaala- ja päivystysverkkoa on tiivistettävä.
Ministeri Juuson mukaan poliitikkojen kädenjälkeä ei vielä tässä paperissa näkynyt. Hän kertoi, että ministeriössä tehdään vielä töitä muun muassa vaikutusarvioiden parissa.
– Orpon hallituksessa säädetään lakia kansallisesta kokonaisuudesta, ja huomioon otetaan myös maan pitkät etäisyydet, Juuso lupasi.
Hän kertoi, että sairaalaverkkosäädösehdotukset saataneen eduskuntaan lausuntokierrokselle ennen istuntotaukoa.
Myös Lapin hyvinvointialueen viranhaltijat johtaja Jari Jokela ja terveysjohtaja Miia Palo tähdensivät, ettei Lapin sairaaloita olla lopettamassa.
– Olemme valmistelemassa mallia, jossa on yksi sairaala, mutta kaksi kampusta, Palo esitteli.
Palon mukaan Kemin sairaalatoiminnan säilyttäminen on tärkeää siitäkin syystä, että Kemiin on mahdollista saada lääkäreitä Oulusta.
Nykyinen sairaalaverkko 1990-luvulta
Sosiaali- ja terveysministeriön osastopäällikkö Anna Cantell-Forsbom kertoi, että Suomen sairaalaverkkoa on uudistettava, koska nykyinen verkko on peräisin 1990-luvulta.
– Sen jälkeen väestön rakenne ja paikkakunnille sijoittuminen on muuttunut, hän kertoi.
Cantell-Forsblom muistutti, että esimerkiksi entisen Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella väkiluvun muutos ennustetaan 1990-2040 olevan -34 prosenttia. Lapin sairaanhoitopiirin alueella sen arvioidaan olevan -8,4 ja Pohjois-Pohjanmaalla +19.
Cantell-Forsblom kertoi ymmärtävänsä ihmisten huolen ja surun muun muassa synnytysosastojen lakkauttamisista Suomessa.
– Jotta sairaalassa voitaisiin järjestää synnytyksiä, tarvitaan synnyttäjää kohti kymmenen ammattihenkilöä. Synnytyksiä joudutaan siis arvioimaan myös resurssien näkökulmasta, hän totesi.
Seutufoorumissa kuultiin myös keskustan kansanedustajan Katri Kulmunin puheenvuoro Länsi-Pohjan synnytysosaston puolesta. Hän muistutti, että synnytysosaston 2,2 miljoonan kulu on varsin pieni osa Lapin hyvinvointialueen erikoissairaanhoidon kuluista. Alle prosentin luokkaa.
– Meidän kestävyysvajeemme suurin syy on se, ettei meille synny tarpeeksi lapsia. En usko, että synnytysosastojen kiinni laittaminen ainakaan parantaa syntyvyyttä.
12.3.2024 klo 8.30 Korjattu Miia Palon nimi, joka virheellisesti oli kirjoitettu ”Mari Palo”.