Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Banksyn uusi teos vandalisoitiin Lontoossa

Puuteemainen muraali sotkettiin valkoisella maalilla, kertoo BBC.

Banksyn valkoisella maalilla vandalisoitu muraali Lontoossa.
Banksyn vandalisoitua teosta Lontoossa. Kuva: Matthew Chattle/Shutterstock / AOP

Banksyn maalaama muraali ilmestyi viikonloppuna pohjoislontoolaisen asuintalon seinään, ja anonyymisti toimiva Banksy ilmoittautui sen tekijäksi maanantaina.

Teoksen ideana on katsoa sitä lehdettämän puun takaa. Tällöin vihreä seinä antaa illuusion vehreästä puusta täynnä lehtiä. Muraaliin kuuluu myös luonnollisen kokoinen, paineruiskua käsissään pitävä nainen, joka näyttää juuri maalanneen teoksen.

Keskiviikkona teos oli kuitenkin sotkettu valkoisella maalilla.

– Se on todella häpeällistä. Muraali sai ihmiset kiinnittämään huomiota Pohjois-Lontooseen, joka on jäänyt hieman syrjään, paikallinen asukas Matt McKenna kertoo BBC:lle.

Puun takana lehtien näköistä vihreää, ja sen vieressä on paineletkua pitelevän henkilön kaava.
Muraali ennen sotkemista. Kuva: Dinendra Haria / AOP

Banksyn teoksia on sabotoitu aiemminkin: viime jouluussa kaksi miestä kävi poistamassa niin ikään Lontoossa sijainneesta taideteoksesta siihen oleellisa osana kuuluneen stop-merkin.

Maailman kuuluisimpiin katutaiteilijoihin kuuluvan Banksyn henkilöllisyys on pysynyt salassa jo vuosikymmenten ajan. Ei myöskään tiedetä, onko kyse kollektiivista.