Poliisi on käynnistänyt esitutkinnan Vaasan seudun jätelautakunnan polttokelpoisten jätteiden ja lietteen kuljetusjärjestelmää koskevista päätöksistä.
Selvityspyynnön poliisille teki ely-keskus, joka on jätelain noudattamista valvova viranomainen.
– Esitutkinnassa selvitetään niiden Vaasan seudun jätelautakunnan jäsenten toimintaa, jotka ovat olleet tekemässä päätöksiä alueen jätekuljetuksiin liittyvän laittoman tilanteen ylläpitämiseksi, kertoo rikoskomisario Teuvo Nissilä Pohjanmaan poliisilaitokselta Yle Österbottenille.
Esitutkinta etenee nyt kutsumalla asianosaiset kuultavaksi.
Käytännössä tämä tarkoittaa niitä jäseniä, jotka ovat äänestäneet ely-keskuksen aiempaa vaatimusta vastaan. Ely-keskus vaati viime vuonna sakon uhalla jätelautakunnalta päätöstä siirtymisestä kunnalliseen jätekuljetukseen.
– Tutkimme asiaa jätelain ja virkavelvollisuuden rikkomisina, Nissilä sanoo.
Jätelautakunnan varapuheenjohtaja Johan Håkans (r.) vahvistaa Yle Österbottenille saaneensa poliisilta kirjeen asiasta.
– Minut ja kanssani äänestäneet on kutsuttu poliisikuulusteluun huhtikuun alussa. Poliisin on tehtävä esitutkinta, jos joku epäilee, että olemme tehneet jotain rikollista, Håkans sanoo.
Artikkeli on tiivistelmä Yle Österbottenin toimittaja Sofi Nordmyrin artikkelista: Polisen utreder Vasaregionens avfallsnämnd – ledamöter kallade till förhör