Metsäyhtiö MM Kotkamills lomauttaa lakkojen takia noin 400 työntekijää ensi viikon perjantaista lähtien.
Kotkassa sijaitsevan tehtaan alasajo alkaa jo ennen lomautuksia eli tiistaina 26. maaliskuuta. Lomausten ajalta ei makseta palkkaa. Tehtaalla tuotetaan kartonkia ja paperia. Lomautusten on määrä kestää kaksi viikkoa.
Lomautusten varmistumisesta kertoi ensimmäisenä Kymen Sanomat.
Yhtiön toimitusjohtajan Päivi Suutarin mukaan syynä alasajoon ovat varastotilojen loppuminen sekä tiettyjen raaka-aineiden heikko saatavuus lakkojen aikana.
Poliittiset lakot ovat sulkeneet Suomen satamia, jonka takia maan vienti seisoo.
Viivästyksiä toimituksissa Eurooppaan
MM Kotkamills työllistää noin 500 ihmistä Kotkassa.
Asiakaspalvelun ja logistiikan työntekijöitä on lomautusten ulkopuolella. Myös tehtaan turvallisuuteen ja ympäristöön liittyvät työtehtävät jatkuvat.
Suutarin mukaan on aina pieni mahdollisuus, että lomautukset peruuntuvat, mikäli valtakunnan tasolla saadaan ratkaisuja lakkoihin.
– Tietysti jos ratkaisuja saataisiin ja satamat alkaisivat vetää jo viikonloppuna, niin voisimme harkita toimenpiteitä uudelleen, Päivi Suutari sanoo.
Yhtiön tavoitteena on, että asiakaskunnalle olisi mahdollisimman vähän vaikutuksia lakoista ja alasajosta.
– Mutta jo tässä vaiheessa lakkoja on nähty, että toimituksiin tulee viivytyksiä. Meillä on iso osa asiakkaista keskisessä Euroopassa. Nyt sinne on ollut hyvin hankala saada tavaraa ajallaan, toteaa Suutari.
Yle seuraa lakkojen vaikutuksia ympäri Suomen päivittyvässä artikkelissa.