Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Ennätysvilkas matkailukausi siivittää kivijalkaliikkeiden menestymistä Rovaniemellä

Keskustan suurissa kauppakeskuksissa kävijämäärät ovat nousseet ja siitä on kiittäminen matkailijoita.

Mies ja nainen vetävät molemmat kahta matkalaukkua perässään lumisessa kaupunkimaisemassa. Kauempana kolmen hengen perhe.
Matkailijat käyttävät myös erikoisliikkeiden palveluja. Arkistokuvassa matkailijoita Rovaniemen keskustassa. Kuva: Maija-Liisa Juntti / Yle

Yle uutisoi aiemmin matkailualan uskovan, että turisteista voi tulla hiljenevien kaupunkien pelastus. Rovaniemen keskustassa sijaitsevat isot kauppakeskukset Sampokeskus, Revontuli ja Rinteenkulma ovat saaneet siivunsa Lapin ennätysmäisestä matkailusesongista.

Sampokeskuksen liiketiloista vuokrattuna on 87 prosenttia, joka on kahdeksan prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Liikevaihto kasvoi puolestaan 13 prosenttia vuodesta 2022 vuoteen 2023. Kävijämäärät ovat kivunneet korkeammalle kuin ennen koronaa.

Kauppakeskus Revontulen liiketiloista on vuokrattuna tällä hetkellä 95 prosenttia.

– Toukokuussa luku on 100 prosenttia kun sovittu vuokralainen aloittaa, kertoo kauppakeskuspäällikkö Tiia Huikuri.

Myös Rinteenkulmassa liiketiloista on vuokrattuna noin 95 prosenttia. Sekä Revontulessa että Rinteenkulmassa kävijämäärät ovat olleet joulusesongin aikaan erittäin korkealla ja vuositasolla ollaan koronaa edeltävällä tasolla.

Liiketiloja on tyhjillään myös keskeisillä paikoilla

Silti tyhjiä liiketiloja löytyy. Osa jopa hyvin keskeisillä liikepaikoilla, kertoo kauppakeskuspäällikkö Petra Kurtti Sampokeskuksesta.

– Viime vuodet ovat epäilemättä olleet haastavia monille erikoiskaupan liikkeille ja ketjuille. Lopetuspäätökset ovat aina vaikeita, ja niihin liittyen liikkeillä on varmasti itsellään paras näkemys. Harmillisesti osa vapaista tiloista on meillä keskeisellä sijainnilla, mutta onneksi käymme niihin liittyen parhaillaan vilkasta keskustelua uusista vuokrasopimuksista.

Kurtti kertoo, että neuvotteluja käydään ravintolapalveluiden laajentamisesta Sampokeskuksen keskusaukiolle.

Tyhjä liiketila kauppakeskuksen sisällä.
Rovaniemen Sampokeskuksen keskusaukion tyhjille liiketiloille mietitään parhaillaan uutta käyttöä. Kuva: Anni Tolppi / Yle

Ympärivuotisuus on tärkeää kivijalkaliikkeille

Kauppakeskus Rinteenkulman johtaja Pekka Rinne iloitsee matkailun mukanaan tuomista asiakasvirroista, mutta toivoo kauppakeskukseen vuokralaiseksi yrittäjiä, jotka tarjoavat palveluja myös matkailusesongin ulkopuolella.

– Ihannetilanne olisi, että paikallinen väestö elättää yrityksen ja matkailu olisi lisäbonus. Se toisi kestävän pohjan yritykselle. Varsinkin ravintolapalveluille on kysyntää.

Tosin sesonkiluonteiselle yrittämisellekin on kysyntää, myöntää Rinne.

– Se tarkoittaa sitä, että kaupungin keskustassa on matkailusesongin aikaan enemmän liiketilaa käytössä ja kesällä liikehuoneistoja on taas tyhjillään.

Kauppakeskusjohtaja Pekka Rinne Rinteenkulmasta kertoo menneestä talvikaudesta 2023-2024. Toimittajana Anni Tolppi.