Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Ruokavirasto aloittaa yt-neuvottelut – koko henkilöstö aiotaan lomauttaa tänä vuonna

Tuhannen asiantuntijan virasto joutunee vähentämään henkilöstöään lähivuosina noin 140 työntekijällä.

Roosa Kantola tutkii meetvurstinäytteitä.
Ruokaviraston yt-neuvottelut alkavat 11. huhtikuuta ja ne koskevat koko henkilöstöä. Arkistokuva. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Ruokavirasto aloittaa ensi viikolla yhteistoimintaneuvottelut viraston talouden tasapainottamiseksi.

Toimintoja joudutaan supistamaan, tehostamaan ja järjestelemään uudelleen.

Ruokavirasto suunnittelee koko henkilöstönsä lomauttamista määräajaksi tämän vuoden aikana. Lisäksi talouden tasapainottamistoimet edellyttävät lähivuosina 2025–2028 arviolta noin 140 henkilön vähentämistä.

Yhteistoimintaneuvottelujen piirissä on koko henkilöstö ja kaikki viraston toiminnat.

Ruokavirasto on valtion virasto, ja sen päätoimipaikka on Seinäjoella. Virastossa työskentelee noin tuhat eri alojen asiantuntijaa 20 paikkakunnalla. Päätoimipaikalla Seinäjolla työntekijöistä on noin 200.

Kulut pitää saada pysyvästi pienemmiksi

Ruokaviraston menot ovat nyt ja tulevina vuosina suuremmat kuin mitä valtion talousarviosta on tulossa rahaa.

Kuluvalle vuodelle on löydyttävä jo tehtyjen sopeutusten lisäksi vielä 4,4 miljoonan kertaluontoiset säästöt.

Jatkossa virasto pyrkii vähentämään pysyvästi vuotuisia toimintamenojaan noin kymmenellä miljoonalla eurolla.

Pääjohtaja Leena Räsänen myöntää Ylelle, että säästötarpeet ovat todella suuret.

– Viraston on löydettävä tehtävät, joista voi luopua tai näitä tehtäviä on hoidettava vähemmällä työvoimalla.

Räsänen sanoo, että tiukka taloustilanne pakottaa viraston etsimään uusia ratkaisuja toiminnan kehittämiseksi. Palvelut eivät saa heikentyä liikaa.

– Sopeutuksista huolimatta huolehdimme joka tapauksessa yhteiskunnan kannalta kriittisten toimintojen jatkuvuudesta, pääjohtaja lupaa viraston tiedotteessa.

Alijäämäinen jo alkujaan

Ruokavirasto perustettiin vuoden 2019 alussa, kun Elintarviketurvallisuusvirasto, Maaseutuvirasto sekä osa Maanmittauslaitoksen tietotekniikkapalvelukeskuksesta yhdistettiin yhdeksi virastoksi.

– Ruokavirasto oli jo aloittaessaan alijäämäinen. Alijäämää on paikattu vuosittain kertaluonteisilla erillä, mutta nyt tuo tie on käyty loppuun, ja täytyy löytää pysyvämpiä ratkaisuja, Leena Räsänen taustoittaa.