Kymenlaaksoon on nousemassa lähivuosina uusi sote-keskus. Hyvinvointialue on varannut investointisuunnitelmassaan sote-keskusta varten yhteensä yhdeksän miljoonaa vuosille 2025 ja 2026.
Hyvinvointialue suunnittelee parhaillaan karsintalistaa terveysasemista. Nykyisestä 13:sta karsitaan kuusi terveysasemaa pois. Investointiohjelman yhdeksän miljoonan euron varaus tarkoittaisi sitä, että jäljellejäävistä sote-asemista yksi olisi kokonaan uusi.
Uudelle sotekeskukselle ei ole määritelty sijaintia investointisuunnitelmassa. Se tarkentuu vasta aluehallituksen kesäkuun kokouksen jälkeen. Aluehallitus päättää silloin terveysasemien uudistuksesta.
Uudistuksia valmistelevan palvelulautakunnan puheenjohtajan Johanna Hasun (kok.) mukaan voi olla, että esimerkiksi kahden terveysaseman toiminta voitaisiin yhdistää ja tilalle rakennettaisiin uusi rakennus.
Uudistuksen tavoitteena on, että jäljellejäävissä seitsemässä sote-keskuksessa olisi paljon palveluja. Saman katon alla olisi terveysaseman lisäksi esimerkiksi sosiaalipalveluja.
Kaksi uutta taloa vanhuksille
Investointisuunnitelmassa on myös varaukset kahdelle uudelle vanhusten asuintalolle. Ne olisivat yhteisöllisiä taloja.
Toiseen asuintaloon rahaa on varattu vuodesta 2024 alkaen ja toiseen vuodesta 2025 alkaen. Yle uutisoi suunnitteilla olevasta yhteisöllisestä vanhusten talosta vuonna 2023. Asuinpaikkoja arvioitiin tulevan 60–80.
Nyt taloja olisi tulossa kaksi ja molempien hinta on reilut 14 miljoonaa euroa.
Mukana myös kehitysvammaisten asumisyksikköjä
Pienemmissä rakennushankkeissa on myös kaikenikäisille kehitysvammaisille tarkoitettu lyhytaikaisyksikkö sekä kehitysvammaisten asumisyksikkö. Ne rakennettaisiin vuosien 2025–2026 aikana. Lisäksi suunnitteilla on esimerkiksi ambulanssihalli Korialle.
Investointisuunnitelma ei vielä tarkoita, että rakennusprojekti toteutuu juuri sinä vuonna, kuin on suunniteltu. Se kuitenkin antaa osviittaa siitä, mitä hyvinvointialue suunnittelee tuleville vuosille. Rakennuspäätökset tehdään erikseen.
Hyvinvointialueen aluevaltuusto käsittelee investointisuunnitelmaa 9. huhtikuuta.