Kaisa Lahtisen 9-vuotias lapsi käy koulua luokassa, jossa on 17 lasta.
Ensi syksynä Turun Teräsrautelan koulussa joudutaan yhdistämään säästösyistä luokkia. Lahtisen lapsen luokan oppilasmäärä nousee 27:ään.
– Päällimmäisenä on huoli siitä, miten oppilaat saavat opiskelurauhan, ja onko opettajalla aikaa kaikille, Kaisa Lahtinen pohtii.
Osa oppilaista on hänen mukaansa erityistä tukea tarvitsevia. Lahtisen mielestä on opettajalle kohtuuton työtaakka, että luokan oppilasmäärä kasvaa yhtäkkiä 60 prosenttia.
– On epäselvää, saadaanko luokkaan avustajia – tällaisesta ei ole ainakaan puhuttu, Lahtinen harmittelee.
Teräsrautelan koulun vararehtori Ari Alho vahvistaa Lahtisen kertoman. Hänen mukaansa 27 oppilasta yhdessä luokassa on aivan liikaa.
– Oppilaiden ja opettajan näkökulmasta tilanne on kamala, mutta vaihtoehtoja ei ole. Meidän pitää säästää ja saada isot luokat toimimaan, hän perustelee.
Turun perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen kiistää, että kouluja olisi ohjeistettu kasvattamaan ryhmäkokoja. Hänen mukaansa talouden kehitys ja budjettivastuu kuitenkin edellyttävät, että opetusryhmät ovat järkevän kokoisia.
– Olemme viime vuosina ylittäneet budjettiamme miljoonatolkulla kasvatuksessa ja opetuksessa. Ei ole tarkoituksenmukaista muodostaa normaaliopetuksessa 15 oppilaan ryhmiä verotuloin. Tästä on varmasti kyse, Tuominen toteaa.
Hän ei ota suoraan kantaa siihen, mikä on minimiryhmäkoko. Hänen mukaansa luokkakokojen keskiarvo Turun alakouluissa on 20,5 oppilasta.
Opettajat huolissaan liian suurista ryhmistä
Ylen soittokierroksen mukaan yli 25 oppilaan luokkia on tulossa myös muihin Turun kouluihin, mutta syynä eivät ole yksistään säästöt.
Suuret opetusryhmät ovat herättäneet keskustelua myös muualla Suomessa, esimerkiksi Keuruulla, missä vanhemmat vetosivat päättäjiin luokkakokojen pienentämiseksi.
Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n mukaan lähes 30 oppilaan jättiluokat eivät ole tavattomia Suomen peruskouluissa.
Koulutuspolitiikan erityisasiantuntija Pauliina Viitamies arvelee, että kuntien kiristyvä taloudellinen tilanne kasvattaa ryhmäkokoja entisestään.
Laissa ei ole määritelty, montako oppilasta perusopetuksen luokassa saa olla. OAJ:n suositus on enintään 20 oppilasta per luokka. Perusasteen 1. ja 2.-luokkien osalta suositus on 18 oppilasta.
OAJ:n helmikuussa tekemän jäsenkyselyn mukaan luokanopettajien suurin huolenaihe on liian suuret ryhmäkoot. Kyselyyn vastasi 1 500 jäsentä. Heistä joka seitsemäs kertoi työskentelevänsä luokassa, jossa oli 30 oppilasta tai enemmän.
– Saamme jatkuvasti viestiä, että opettajat eivät pysty tekemään työtään niin hyvin kuin haluaisivat ja niin hyvin kuin aikaisemmin. Johtuen juuri siitä, että ryhmässä on liikaa oppilaita ja liikaa sellaisia lapsia, jotka tarvitsevat enemmän tukea, Viitamies kertoo.
Toisin kuin OAJ, Opetushallitus ei ole huolissaan ryhmäkokojen kasvusta.
– Käsityksemme mukaan Suomessa valtakunnallisesti on edelleen pienet luokkakoot ja pikemminkin keskiarvona luokkakoko on laskenut, viestinpäällikkö Hanna Kautto Opetushallituksesta vastaa.
Hän tosin mainitsee sähköpostivastauksessaan, ettei Opetushallituksessa ole tarkkaa, tuoretta tietoa valtakunnallisesta ryhmäkokotilanteesta. Opetushallitus viittaa viisi vuotta vanhoihin tilastoihin, jotka ovat luettavissa opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla.