Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Kaupunki ei alistu hallituksen päätökseen lakkauttaa yöpäivystys Kouvolasta – Marita Toikka: ”Aivan käsittämätön linjaus”

Hallituksen mukaan Kouvolan Ratamokeskuksen yöpäivystys lakkaa viimeistään vuoden 2025 lopussa.

Marita Toikka
Kouvolan kaupunginjohtajan Marita Toikka tyrmistyi, kun kuuli päätöksestä. Arkistokuva. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Kouvolan kaupunki ei purematta niele hallituksen tiistaista päätöstä yöpäivystysten lakkauttamisesta. Hallituksen mukaan Kouvolan Ratamokeskuksen yöpäivystys lakkaa viimeistään vuoden 2025 lopussa.

Kouvolan kaupunginjohtajan Marita Toikka tyrmistyi, kun kuuli päätöksestä.

– Tämä on aivan käsittämätön linjaus näitä säästöjä haettaessa.

Asiaperusteet eivät tue

Toikka kertaa kuinka yöpäivystyksen lakkauttaminen ei toisi hyvinvointialueelle yhtään säästöjä esimerkiksi ambulanssikyytien lisääntymisen sekä lisätilan rakentamisen takia. Samasta aiheesta on puhunut viimeksi tiistaina hyvinvointialueen johtajaylilääkäri Marja-Liisa Mäntymaa.

Karjalan prikaatin varuskunta jäisi myös kauas. Varuskunnan väki käyttää päivystystä lähes päivittäin.

– Jos kehysriihessä haetaan säästötoimenpiteitä, tämä linjaus ei julkisen sektorin näkökulmasta säästöä tuo. Päinvastoin lisää kustannuksia kokonaisuutta tarkastellen, sanoo kaupunginjohtaja Marita Toikka.

Kannanotto tulossa

Hallituksen päätös tarkoittaa sitä, että sairaalatoimintaa koskevaan lakiin tehtäisiin muutoksia. Lakiesitys tulee eduskunnan käsittelyyn arvioiden mukaan syksyllä. Kaupunki haluaa poistaa Kouvolaan koskevan kohdan lakiluonnoksesta kokonaan.

Edunvalvonnassa kaupunki tekee yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa, mutta valmisteilla on jo muodollinen kannanotto. Kaupunginhallitus päättää asiasta maanantaina.

Sen lisäksi Toikka ja muut kaupungin ihmiset ovat suoraan ministereihin yhteydessä.

– Missään nimessä Kouvola ei alistu tai suostu tämmöiseen ratkaisuun. Teemme kaikkemme näillä asiaperusteilla sen eteen, että tämä päätöslinjaus ei ole sitten se lopullinen laissa hyväksytty päätös.

Hyvinvointialue yllättyi päätöksen nopeudesta

Vs. hyvinvointialuejohtaja Lauri Lehdon mukaan oli yllätys, että hallitus päätti sairaalaverkosta jo kehysriihessä. Päätöstä odotettiin myöhemmin keväällä.

– Ensiajatus oli tietysti valtava pettymys, Lehto sanoo.

Yöpäivystys on lähdössä myös Iisalmesta, Jämsästä, Raahesta ja Varkaudesta. Lehdon mukaan on erikoista, että Kouvola on niputettu 80 000 asukkaan kaupunkina samaan nippuun 20 000 asukkaan kuntien kuten Jämsän kanssa.

Hyvinvointialue aikoo tehdä kattavan vaikutusten arvioinnin. Hallituksella ei sellaista ole. Muut toimenpiteet selviävät myöhemmin.

– Meidän täytyy ennen kaikkea kaikin keinoin huolehtia siitä, että meidän väestö saa hyvinvointipalvelut, jotka laki heille takaa.