Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Verottaja on perunut useita yökerhoja pyörittävän Night People Groupin konkurssihakemuksen

Verohallinto oli jättänyt alkuviikolla Night People Groupia koskevan konkurssihakemuksen käräjäoikeuteen. Perjantaina Verohallinto peruutti hakemuksensa.

Ravintola Armaksen julkisivu
Yksi Night People Groupin ravintoloista on Armas Lahdessa. Käräjäoikeudesta pois vedetty konkurrssihakemus ei koskenut ravintoloita pyörittäviä yhtiöitä, vaan konsernin emoyhtiötä. Arkistokuva. Kuva: Elina Rantalainen / Yle

Verottaja haki ravintola-alalla toimivaa Night People Groupia konkurssiin 175 000 euron verovelan vuoksi. Yhtiön toimitusjohtaja Antti Raunio kertoi, että konkurssihakemus tuli yllätyksenä.

Raunion mukaan tilanne pääsi syntymään yhtiön oman virheen myötä. Yhtiössä oletettiin, että verovelkojen maksuun olisi ollut aikaa toukokuun loppuun asti, mutta eräpäivä olikin koittanut aiemmin.

Nyt Raunio on huojentunut, että tilanne saatiin ratkaistua ja velka hoidettua.

Night People Group on hallinnointi- ja markkinointiyhtiö, joka tarjoaa palvelujaan tytär- ja osakkuusyhtiölleen. Nämä puolestaan pyörittävät 13 ravintolaa eri puolilla Suomea.

Tärkeimmät kaupungit konsernille ovat Lahti ja Seinäjoki, mutta sen ravintolat löytyvät myös muun muassa Kajaanista ja Lappeenrannasta.

Yökerhoketju Night People Group -konsernin toimitusjohtaja Antti Raunio katsoo ulos tyhjän Ravintola Kaivohuoneen ikkunasta, taustalla baaritiski.
Night People Group -konsernin toimitusjohtaja Antti Raunio on huojentunut, että emoyhtiön konkurssihakemus on vedetty pois Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudesta. Arkistokuva vuodelta 2021. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Konkurssihakemus koski vain emoyhtiötä, ei tytär- ja osakkuusyhtiöitä.

”Tästäkin selvitään”

Antti Raunio kertoo olevansa pahoillaan, että tilanne aiheutti konsernin henkilökunnalle huolta työpaikoista. Raunio sanoo viime vuosien olleen talouden kannalta haastavia. Kaikki konsernin yhtiöt ovat olleet tiukoilla.

– Viimeiset neljä vuotta eivät ole olleet helppoja.

Ensin oli korona, sitten tuli inflaatio.

– Kuluttajien luottamus heikkeni, ja se osui meidän keskiostoon. Olen toiminut ravintola-alalla 24 vuotta, niistä nämä ovat olleet hankalimmat neljä vuotta.

Raunio sanoo, että keskiostossa on nyt ilmennyt hieman nousua, mutta konserni on edelleen tiukoilla. Tämä vaatii jatkossakin järjestelyjä.

– Olemme olleet ennenkin tiukoilla yhtiön historian aikana, ja kyllä me tästäkin selvitään.