Artikkeli on yli 2 vuotta vanha

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella harkitaan koko henkilöstöä koskevien yt-neuvottelujen aloittamista

Luvassa voi olla työnkuvien muutoksia, lomautuksia ja työpisteiden vaihtumista. Myös irtisanomiset ovat mahdollisia.

Sairaanhoitajan rintataskuun on muun muassa erilaisia kyniä ja sakset.
Etelä-Pohjanmaan aluehallitus käsittelee yt-neuvottelujen mahdollista aloittamista seuraavassa kokouksessaan. Kuva: © Antti Tauriainen

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle esitetään koko henkilöstöä koskevien yhteistoimintaneuvottelujen aloittamista.

Haastava taloustilanne tulee jatkumaan vuonna 2025, arvioidaan hyvinvointialueen tiedotteessa.

Tämän hetken tietojen perusteella laadittu talousraami osoittaa erityisesti henkilöstökuluissa merkittävää sopeuttamistarvetta. Lisäksi muun muassa palvelutuotantotapoihin tulevat muutokset muokkaavat henkilöstön työnkuvia.

Tämän vuoksi hyvinvointialueen on välttämätöntä aloittaa koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut, kerrotaan tiedotteessa.

Yhteistoimintaneuvottelut voivat johtaa työnkuvien muutokseen, työpisteiden vaihtumiseen, lomautuksiin ja jopa irtisanomisiin. Erityisesti tullaan tarkastelemaan esihenkilö- ja asiantuntijatehtäviä.

Talous- ja investointilautakunta pohtii asiaa kokouksessaan ensi tiistaina vuoden 2025 talousarvioraamin käsittelyn yhteydessä.

Lopullisesti yt-neuvotteluiden mahdollisesta käynnistämisestä päättää Etelä-Pohjanmaan aluehallitus kokouksessaan 10. kesäkuuta.