Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle esitetään koko henkilöstöä koskevien yhteistoimintaneuvottelujen aloittamista.
Haastava taloustilanne tulee jatkumaan vuonna 2025, arvioidaan hyvinvointialueen tiedotteessa.
Tämän hetken tietojen perusteella laadittu talousraami osoittaa erityisesti henkilöstökuluissa merkittävää sopeuttamistarvetta. Lisäksi muun muassa palvelutuotantotapoihin tulevat muutokset muokkaavat henkilöstön työnkuvia.
Tämän vuoksi hyvinvointialueen on välttämätöntä aloittaa koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut, kerrotaan tiedotteessa.
Yhteistoimintaneuvottelut voivat johtaa työnkuvien muutokseen, työpisteiden vaihtumiseen, lomautuksiin ja jopa irtisanomisiin. Erityisesti tullaan tarkastelemaan esihenkilö- ja asiantuntijatehtäviä.
Talous- ja investointilautakunta pohtii asiaa kokouksessaan ensi tiistaina vuoden 2025 talousarvioraamin käsittelyn yhteydessä.
Lopullisesti yt-neuvotteluiden mahdollisesta käynnistämisestä päättää Etelä-Pohjanmaan aluehallitus kokouksessaan 10. kesäkuuta.