Tunturi-Lapin ympäristöterveydenhuollon jaosto on määrännyt viitos-majoituskasarminSodankylän varuskunta-alueella käyttökieltoon.
Tilassa on majoittunut noin 300 varusmiestä.
– Varuskunta-alueella on kansainvälisen harjoitustoiminnan tueksi rakennettuja tiloja, joita käytetään nyt varusmiesten hätäväistötiloina, kertoo puolustusvoimien tiloista vastaavan puolustuskiinteistöjen asiakkuusjohtaja Lasse Koponen.
Muita korvaavia tilaratkaisuja puolustuskiinteistöt selvittää nopealla aikataululla.
– Ensisijaisesti rakennus peruskorjataan. Sen suunnittelu on jo ollut käynnissä, Koponen kertoo.
Tyypillisiä 1970-luvun rakennuksen ongelmia
Kasarmi viisi on rakennettu vuonna 1970.
– Ongelmat ovat erittäin tyypillisiä tuon ikäisille rakennuksille. Niitä on yritetty ratkaista korjauksilla, mutta ne eivät riittäneet terveystarkastajalle, Koponen sanoo.
Puolustuskiinteistöt on neljän viime vuoden aikana tehnyt rakennukseen lukuisia parannustoimenpiteitä, kuten vaipan tiivistämisiä, ilmanvaihdon parannuksia. Lisäksi on uusittu rakennuksen salaojajärjestelmät, perusvesipumppaamon sekä rakennuksen ulkopuoliset veden- ja lämmöneristeet.
Puolustuskiinteistöt ei ole saanut käyttäjältä sisäilmatarkastuspyyntöjä. Kasarmiin teetettiin keväällä 2024 puolustuskiinteistöjen normaalin toiminnan mukainen ennakoiva rakenne- ja sisäilmatutkimus.