Yle uutisoi vähävaraisia perheitä auttavan Hope-yhdistyksen kavallustutkinnasta vuosi sitten kesällä.
Harvinaisesta tutkinnasta on saatu nyt uutta tietoa.
Poliisi epäilee, että Hope-yhdistyksen kaksi entistä työntekijää kavalsivat vähävaraisille perheille tarkoitettu lahjakortteja noin 30 000 euron edestä ja jakoivat niitä lähipiirilleen.
Esitutkinnan mukaan pääepäillyt antoivat lahjakorttien koodinumeroita toisen pääepäillyn kolmelle lapselle ja yhden lapsen avopuolisolle. Koodinumeroiden avulla he tekivät ostoksia lahjakorteilla.
Poliisi epäilee näitä neljää henkilöä kavalluksesta.
Myös kahden pääepäillyn epäillään tehneen itselleen ostoksia lahjakorteilla, jotka olivat tarkoitettu vähävaraisille perheille.
Lahjakorteilla perheet olisivat ostaneet ruokaa.
Vähävarainen perhe sai tyhjän lahjakortin
Hope-yhdistys teki viime keväänä tutkintapyynnön poliisille työntekijöidensä kavallusepäilyksestä.
Väärinkäytös tuli ilmi, kun eräs vähävarainen perhe yritti käyttää Hope-yhdistyksestä saamaansa lahjakorttia. Kortti ei toiminut, koska se oli käytetty aiemmin.
Yhdistys irtisanoi jo viime kesänä työntekijöidensä työsuhteet kavallusepäilyn vuoksi.
Tuolloin Hope-yhdistys arvioi, että kavallusepäilyn mittakaava oli ”rahallisesti pieni”.
Esitutkinnan mukaan vähävaraisille tarkoitettuja lahjakortteja on viety yli 200.
– Lahjakortit ovat olleet 50 euroa ja sitä suurempia, sanoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Kari Martikainen.
Poliisin tutkinta valmistui alkuvuonna. Tutkinta on nyt syyteharkinnassa.
Ovatko hyväntekeväisyysyhdistyksessä työskennelleet pääepäillyt katuneet tekoaan?
– Kyllä sellainen ilmapiiri (kuulusteluissa) on ollut, että tämä kaduttaa, toteaa tutkinnanjohtaja Martikainen.
Onko tutkinnassa saatu selville, miksi he ovat näin toimineet?
– Jonkunlainen rahapula on tietysti ollut. Ja lisäksi halu auttaa lähipiiriä, sanoo Martikainen.