Käännytyslain läpimeno voi mennä tiukille, mutta RKP pysyy kannassaan: ”Ryhmäkuriin ei ole tarvetta”

Käännytyslain muutoksissa RKP:n puheenjohtaja Anders Adlercreutzilla riittää ymmärrystä jopa demareille.

”RKPssä on hyvin harvoin ryhmäkuria. Siihen ei ole tarvetta tässäkään”, RKP:n puheenjohtaja Anders Adlercreutz vakuuttaa.

Käännytyslaki hiertää eduskunnassa. Lain törmäykset ihmisoikeuksiin ja kansainvälisiin sopimuksiin viivyttävät yhä käsittelyä hallintovaliokunnassa.

Perustuslakivaliokunta edellytti myös, että lakiin olisi luotava keino, jolla turvapaikanhakija saisi mahdollisuuden valittaa, jos turvapaikkaa ei ole ollut mahdollista hakea.

Oppositiosta etenkin demarit ovat vaatineet lakiin isoja muutoksia.

RKP: Hallitus tietää paketin hankalaksi

Yle kysyi Ruotsin Almedalenissa RKP:n puheenjohtajalta Anders Adlercreutzilta, onko hallituksessa varauduttu siihen, että laki ei etene lainkaan.

RKP:n tuore nokkamies vastaa, että jo annettaessa tiedettiin esityksen hankaluus. Hänen mukaansa poikkeuslaki on kuitenkin luotu hyvin poikkeuksellista tilannetta varten. Se on laadittu vastaamaan uhkaan, jossa toinen valtio käyttää ihmisiä välineenä vaikuttaakseen Suomeen.

– Hallituksessa olemme olleet hyvin tietoisia siitä, että tämä on hyvin hankala paketti. Tähän liittyy epävarmuustekijöitä.

Sosiaalidemokraatit vaativat käännytyslakiin isoja muutoksia, jopa enemmän kuin perustuslakivaliokunta edellytti.

Ylen toimittaja Pirjo Auvinen kysyi Adlercreutzilta, riittääkö tällä ymmärrystä demareiden vaatimuksille käännytyslain muokkaamisesta.

– Jo perustuslakivaliokunta vaati muokkauksia. On aivan selvä, että lakia nyt joudutaan rukkaamaan.

Eli ymmärrystä riittää demarien vaateille?

– Mielestäni on hyvä asia, että esiin nostettuihin haasteisiin, ongelmakohtiin pyritään löytämään ratkaisuja.

Adlercreutz ei halua puoluekuria äänestykseen

RKP ilmoitti jo kuukausi sitten, ettei se tule vaatimaan puoluekuria eduskunnan äänestyksessä käännytyslaista.

Käännytyslain läpimeno ei ole itsestäänselvyys. Koska käännytyslaki vaatii perustuslain muuttamista pika-aikatalulla, se edellyttää 5/6 enemmistöä taakseen.

Olisiko RKP:n nyt siis mietittävä uudestaan ryhmäkurin käyttöönottoa, jottei rintama rakoile?

– Poikkeuksellinen laki, poikkeuksellinen esitys. RKP:ssä on hyvin harvoin ryhmäkuria. Siihen ei ole tarvetta tässäkään.