Enontekiön kunta on yksi harvoista Suomen paikkakunnista, jotka omistavat itse alueensa lentoaseman.
Elokuussa lentokentän kiitotie, rullaustie ja asemataso päällystetään uudelleen yli viisi miljoonaa euroa maksavassa remontissa.
– Tällä saadaan kentälle lisää käyttöikää 15–20 vuotta, kertoo lentoaseman toimitusjohtaja Marko Halla.
Kunnan tavoitteena on lisätä alueen kesämatkailua ja uuden pinnoitteen myötä kentälle pääsee isoilla lentokoneilla myös kesäisin.
– Kentän asemataso on tällä hetkellä aikamoinen mosaiikki ja se ei varmasti kestäisi tuossa muodossa painavien koneiden kesäoperointia.
Sopii myös sotilaskalustolle
Hiljattain Enontekiön lentoasema on valittu myös huoltovarmuuskeskuksen ilmakuljetuspoolin huoltovarmuuskriittiseksi yritykseksi.
Ilmakuljetuspooli varmistaa huoltovarmuuskriittisten yritysten toimintaedellytykset ja järjestää yrityksille muun muassa koulutusta ja harjoituksia.
Maaliskuussa lentoasema oli mukana Naton Nordic Response 24 -harjoituksessa ja kentältä operoi satoja sotilasajoneuvoja. Tulevaisuudessa sotilaskalustolle on entistäkin paremmat puitteet.
– Jotkut lentokonetyypit ovat arkoja kaikelle hiekalle ja kiville. Uudella pinnoitteella saadaan myös ne piiloon ja kentälle pystytään lentämään jatkossa esimerkiksi sotilaskalustolla, sanoo Halla.
Tasapainoilua talouden kanssa
Enontekiö sai lentoaseman pinnoitteiden uusimiseen tukea Lapin liitolta ja työ-ja elinkeinoministeriöltä yhteensä noin viisi miljoonaa euroa.
Kustannusten nousun myötä kunta joutui myöntämään hankkeelle lisärahoitusta noin 314 000 euroa, minkä turvin pystytään uudistamaan kentän asematason pinnoite.
Lentoaseman toiminta onkin herättänyt kunnassa keskustelua aina siitä lähtien, kun kunta osti kentän omakseen.
– Toiset ajattelevat, että oma lentokenttä on tosi tarpeellinen ja hieno asia. Toiset kokevat, että kentästä ei ole hyötyä kuntalaisille. Eli he näkevät kentän ylimääräisenä kulurasitteena kunnan taloudessa, kertoo kunnanvaltuuston puheenjohtaja Jarmo Näkkäläjärvi.
Viime vuosina kunta on tukenut lentoaseman toimintaa 150 000–250 000 eurolla, koska matkustajamäärät eivät ole kattaneet kentän kuluja.
– Kun kunnan budjetti on kahdeksan miljoonaa euroa, niin onhan se prosentteina aika iso luku. Jos se on jatkossakin tällaista tasoa, niin menee aika tiukille kunnan osalta, uskoo Näkkäläjärvi.
Matkustajamäärät ovat nousseet tasaisesti
Lentoaseman toimitusjohtaja Marko Halla luottaa kuitenkin tulevaisuuteen. Hänen mukaan lentoaseman matkustajamäärät ovat kasvaneet vuosittain noin kymmenellä prosentilla.
– Sama suunta jatkuu vielä tulevana kautena. Pyrimme vahvasti siihen, että saisimme lisättyä sesongin pituutta. Eli haluamme tänne matkailijoita myös ruska-ajalle ja keväthangille.
Viime vuonna Enontekiön lentoaseman matkustajamäärä oli lähes 33 000 henkilöä. Suurin osa kentälle saapuvista charterlennoista oli Isosta-Britanniasta.
– Uskon, että seuraavan noin viiden vuoden aikana saamme kasvatettua matkustajamäärää huomattavasti ja pääsemme nollatuloksen pintaan, arvioi Halla.
Myös Näkkäläjärvi toivoo, että kentän tulevaisuus on valoisa.
– Lentoaseman työntekijät ovat varmasti tehneet parhaansa ja kyllähän edistystä on jo tapahtunut. Toivotaan, että tulevan talvisesongin myötä saadaan paljon matkailijoita ja myös talous saadaan kuntoon.
Halla muistuttaa lentokentän tärkeydestä.
– Eihän tänne kukaan tule sen takia, että täällä on lentoasema, mutta tänne tullaan, kun täällä on lentoasema.
Keväällä Marko Halla valittiin Enontekiön kunnanjohtajaksi ja hän aloittaa virassa elokuun aikana. Lentoaseman uusi toimitusjohtaja valitaan todennäköisesti ensi vuoden puolella.