Yhdysvaltain presidentti Joe Biden ilmoitti sunnuntaina, että hän ei ole ehdolla tulevissa presidentinvaaleissa.
Hän jakoi viestipalvelu X:ssä kirjeen, jossa perusteli ratkaisuaan. Alla kirje vapaasti käännettynä suomeksi.
”Kanssa-amerikkalaiset,
Kolmen ja puolen viime vuoden aikana olemme edistyneet valtavasti kansakuntana.
Tänään Yhdysvalloilla on maailman vahvin talous. Olemme tehneet historiallisia panostuksia maamme jälleenrakentamiseen, reseptilääkkeiden hintojen alentamiseen iäkkäille ja edullisen terveydenhuollon laajentamiseen ennätyksellisen suurelle joukolle amerikkalaisia. Olemme antaneet elintärkeää apua miljoonalle veteraanille, jotka ovat altistuneet myrkyllisille aineille. Olemme hyväksyneet ensimmäisen aseturvallisuuslain 30 vuoteen. Olemme nimittäneet ensimmäisen afroamerikkalaisen naisen korkeimpaan oikeuteen. Ja olemme hyväksyneet merkittävimmän ilmastolainsäädännön maailman historiassa. Yhdysvallat ei ole koskaan ollut näin hyvässä asemassa johtamaan.
Tiedän, ettei mikään tästä olisi ollut mahdollista ilman teitä, amerikkalaisia ihmisiä. Yhdessä nujersimme kerran vuosisataan sattuvan pandemian ja pahimman talouskriisin sitten suuren laman. Olemme suojelleet demokratiaamme ja säilyttäneet sen. Ja olemme elvyttäneet ja vahvistaneet liittolaisuuksiamme ympäri maailman.
On ollut elämäni suurin kunnia palvella teidän presidenttinänne. Ja vaikka tarkoituksenani on ollut tavoitella uudelleenvalintaa, uskon, että on puolueeni ja maan parhaan edun mukaista vetäytyä syrjään ja keskittyä täysin täyttämään velvollisuuksiani presidenttinä jäljellä olevan kauteni loppuun.
Puhun kansakunnalle myöhemmin tällä viikolla yksityiskohtaisemmin päätöksestäni.
Tältä erää tahdon ilmaista syvimmän kiitollisuuteni kaikille niille, jotka ovat tehneet kovasti töitä uudelleenvalintani eteen. Haluan kiittää varapresidentti Kamala Harrisia poikkeuksellisesta kumppanuudesta kaikessa tässä työssä. Ja tahdon ilmaista sydämelliset kiitokseni amerikkalaisille ihmisille uskosta ja luottamuksesta, jota olette minulle osoittaneet.
Uskon edelleen samaan mihin aina: että ei ole mitään, mihin Yhdysvallat ei pysty – kun teemme sen yhdessä. Meidän täytyy vain muistaa, että olemme Amerikan yhdysvallat.”