Presidentti Sauli Niinistö sanoo, että Yhdysvaltain presidentti Joe Bidenin hieno ura päättyy nyt oikeaan ratkaisuun luopumisen myötä. Biden ilmoitti sunnuntaina, ettei hae jatkokautta presidenttinä.
– Kyllä tuo oli varmasti ainoa mahdollisuus.
Niinistö kertoo tavanneensa Bidenin useampaan otteeseen vuosien mittaan. Syksyllä 2021 presidenttien yhteydenpito tiivistyi ja Biden halusi halusi tavata.
– Tapasimmekin Glasgow’ssa ja kävimme tiiviitä puhelinkeskusteluja koko tuon talven ajan neljä tai viisi kertaa.
Niinistö myös tapasi Bidenin Valkoisessa talossa keväällä 2022.
– Hän antoi hyvin vakuuttavaan vaikutelman ja tunsi erittäin tarkkaan tilanteet. Hänen toimintaansa leimasi tietty järkevä varovaisuus.
Niinistö kertoo Bidenin tukeneen voimakkaasti Suomen Nato-jäsenyyttä. Niinistö kertoo käyneensä tarkkaan läpi Bidenin kanssa sen, mitä tulevaisuus tuo mukanaan ennen kaikkea Suomen kannalta.
Myös varapresidentti ja ehdolle presidenttikisaan tarjoutunut Kamala Harris on Niinistölle tuttu. Kamala Harris oli Valkoisen talon tapaamisessa mukana presidentti Bidenin delegaatiossa.
– Hän halusi vaihtaa myöskin muutaman sanan kahden kesken minun kanssani. Hän jätti hyvin, hyvin vakuuttavan kuvan itsestään.
Niinistö arvioi, että Yhdysvaltain presidentinvaalien tunnelma kuumenee entisestään.
– Sitä, miten Trumpiin kohdistunut murhayritys vaikuttaa, on vaikea arvioida. Salaliittoteoriat jylläävät. Välittömästi tapahtuman jälkeen ounastelin toki vielä pahempaa.
Stubb: Bidenin kausi jää historiaan Suomessakin
Bidenin kausi jää Suomessakin historiaan, sanoo tasavallan presidentti Alexander Stubb.
– Biden on tehnyt päätöksensä, ja demokraattipuolueessa käynnistyy nyt uuden ehdokkaan valinta. Bidenin kausi jää Suomessakin historiaan: sen aikana meistä tuli Nato-liittolainen, presidentti Bidenin vahvalla tuella ja myötävaikutuksella, Stubb kertoo Ylelle lausunnossaan sähköpostilla.
– Läheisenä liittolaisena tulen työskentelemään Yhdysvaltain presidentin kanssa ennen vaaleja ja niiden jälkeen, Stubb sanoo.
Stubb tapasi Bidenin Naton huippukokouksessa Washingtonissa heinäkuussa. Siellä Stubb kertoi keskustelleensa Bidenin kanssa Suomen asemasta, Ukrainan tilanteesta ja Venäjästä.
Biden luopui presidenttikisasta, kun julkisessa keskustelussa alettiin yhä voimakkaammin nostaa esiin huolta hänen iästään ja terveydestään.
Stubb sanoi Naton huippukokouksen yhteydessä, että hänen vaikutelmansa Bidenista ei vastannut sitä kuvaa, joka Yhdysvaltain mediassa on viime aikoina rakentunut.
Suomen Nato-prosessi olisi hidastunut ilman Bidenia, sanoo Pekka Haavisto
Kansanedustaja Pekka Haavisto (vihr.) oli ulkoministerinä Sanna Marinin (sd.) hallituksessa, jonka aikana Suomi liittyi Naton jäseneksi.
Suomi ja Ruotsi hakivat Naton jäsenyyttä pian sen jälkeen, kun Venäjä oli aloittanut hyökkäyksen Ukrainassa keväällä 2022. Haaviston mukaan joissakin Naton jäsenmaissa oli aluksi epäilyksiä siitä, kannattaako liittoumaan ottaa uusia jäseniä kesken kriisin.
– Kyllä se oli Yhdysvallat, presidentti Biden ja ulkoministeri Antony Blinken, jotka ottivat ikään kuin sellaisen vetoroolin, että Suomi ja Ruotsi voivat halutessaan liittyä hyvin nopeasti Naton jäseniksi. Ilman tätä Yhdysvaltain päättäväisyyttä prosessi ei olisi ollut näin nopea, Haavisto sanoo.
Haavisto nostaa Bidenin merkittäviksi ansioiksi myös johdonmukaisen tuen Ukrainalle ja ilmastopolitiikan vahvistamisen. Merkittävimpänä virheenä Haavisto pitää Yhdysvaltojen epäonnistunutta vetäytymistä Afganistanista kesällä 2021.
Haavisto pitää Bidenin luopumispäätöstä inhimillisenä Bidenin ikä huomioon ottaen.
– Presidentti Biden teki merkittävän uran, ja nämä viimeiset neljä vuotta ovat kuitenkin olleet Suomenkin kannalta hyvä käänne Yhdysvaltain politiikassa.
Kiljunen: Edessä voi olla ”verinen” taistelu ehdokkuudesta
Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Kiljunen (sd.) piti Bidenin luopumisilmoitusta odotettuna. Hän uskoo, että myös demokraattipuolue on jo pitkään valmistautunut tilanteeseen.
– Isoin kysymys nyt ensimmäisenä on, että kuinka demokraatit hoitavat ehdokasasettelun tästä eteenpäin. Siitähän voi tulla hyvinkin niin sanotusti ”verinen” taistelu. Ja jos siitä tulee ”verinen” ja vaikea taistelu, sehän hyödyttää vain Trumpia.
Kiljusen mielestä Bidenin selvä fyysinen heikkous on ollut Trumpille valtava etu vaalikampanjassa. Sen sijaan vetovoimainen, nuori ehdokas voi tuoda demokraateille sauman voittaa, Kiljunen arvioi.
– Kyllä ilman tätä Bidenin eroilmoitusta olisi ollut lähes kirkossa kuulutettu, että Trump voittaa vaalit.
Muokattu 22.7. kello 11.37: Lisätty Pekka Haaviston (vihr.) ja Kimmo Kiljusen (sd.) kommentit.
Lisätty klo 14:08 presidentti Sauli Niinistön kommentit.