Eri puolilla Suomea osoitetaan tänään mieltä Bangladeshin levottomuuksien vuoksi.
Mielenilmauksissa toivotaan väkivaltaisuuksien päättymistä Bangladeshissa. Mielenilmauksen järjestää bangladeshilaisten opiskelijoiden suomalainen järjestö Bangladeshi Student Alliance Finland.
Mielenilmauksia on ainakin Helsingissä, Joensuussa, Kuopiossa, Turussa, Tampereella ja Lahdessa.
Bangladeshissa pääosin opiskelijoiden järjestämissä mielenosoituksissa on kuollut AFP:n mukaan yli 160 ihmistä ja loukkaantunut satoja poliiseja. Kymmeniä ihmisiä on viety sairaalahoitoon.
Mielenosoituksissa vaaditaan demokratiaa ja ihmisoikeuksia
Mielenosoitukset alkoivat viime viikolla, kun Bangladeshin oikeuslaitos teki päätöksen palauttaa kiintiön, jonka mukaan kolmannes valtion työpaikoista varataan vuoden 1971 itsenäisyyssotaan osallistuneiden sotilaiden perheenjäsenille.
Kiintiö poistettiin kertaalleen jo käytöstä vuonna 2018.
Bangladeshin korkein oikeus kumosi sunnuntaina maan alemman oikeustason tekemän päätöksen. Valtion virkoihin tulee korkeimman oikeuden päätöksen nojalla palkata henkilökuntaa pelkästään pätevyyden perusteella.
Mielenosoitukset jatkuvat nyt päätöksestä huolimatta. Joensuun mielenosoituksessa vaaditaan ensisijaisesti tai ainakin äänekkäimmin demokratiaa, yleisiä ihmisoikeuksia Bangladeshiin sekä vallanpitäjiä vaihtoon.
Mielenilmauksen yhden järjestäjän, Al-Imran mukaan Suomen bangladeshilainen yhteisö protestoi maan hallitusta vastaan. Dhakasta kotoisin oleva Al-Imran kertoo sydämensä olevan särkynyt kotimaansa levottomuuksien vuoksi. Hän ei saa tällä hetkellä yhteyttä perheeseensä, sillä maassa on paikoin sähkökatkoksia, jotka estävät internetin käytön.
– Perheelläni ei ole sähköä, vettä eikä mahdollisuutta viestiä ulkomaailmaan.
Bangladeshin ja Suomen kaksoiskansalainen Md Islam ja hänen vaimonsa Faraf Kafi ovat tulleet myös osoittamaan mieltään Helsingin Narinkkatorille. He eivät saa yhteyttä läheisiinsä Bangladeshissa.
– En ole kuullut heistä päivään tai kahteen, emme voi viestiä, Faraf Kafi kertoo.
Md Islamin ja Faraf Kafin mukaan myös pankkipalvelut on ajettu alas ainakin osittain niin, etteivät kaikki bangladeshilaiset pysty nostamaan itselleen rahaa ruokaa varten. Molemmat ovat huolissaan Bangladeshin tulevaisuudesta, jos levottomuudet jatkuvat.