Kuhmon 54. kamarimusiikkifestivaalit tulivat päätökseen viime lauantaina 27. heinäkuuta.
Kahden viikon aikana kamarimusiikkifestivaaleilla esitettiin 60 konserttia ja järjestettiin parisenkymmentä ilmaistilaisuutta. Tämän vuoden kamarimusiikkifestivaalien teema oli ”Rajalla”.
Kamarimusiikkien toiminnanjohtaja Sari Rusanen kuvaa Ylelle järjestäjien mielialaa hyväksi festivaalirupeaman jälkeen ja positiivinen mielikuva oli välittynyt myös kävijöistä.
– Meillä on tunne, että sellainen hyvän mielen hyrinä oli koko festivaalin. Sekä taiteelliset johtajat että koko organisaatio saivat koko ajan hyvää palautetta, Rusanen toteaa.
Lipputulot jäivät alle tavoitteen
Yhteensä festivaalikävijöitä Kuhmossa oli noin 21 700, mikä vastaa suunnilleen edellisvuosien tasoa. Viime vuonna kävijöitä oli 23 500.
Lukemat kuitenkin jäävät ennen koronapandemiaa järjestettyjen kamarimusiikkifestivaalien kävijämääristä, jotka liikkuivat Rusasen mukaan 30 000 kävijän luvuissa.
– Silloin meillä oli enemmän, tilaisuuksia oli 20–30 enemmän. Koronan jälkeen teimme tietoisen valinnan rauhoittaa tilannetta, jotta ihmisille enemmän aikaa konserttien lomassa. Olemme sitä mieltä, että tämä on ollut todella hyvä leikkaus, Rusanen sanoo.
Lipputuloja kamarimusiikkifestivaali keräsi noin 475 000, mikä jäi hieman puolen miljoonan euron tavoiterajasta, mutta festivaalien talous saadaan järjestäjien mukaan silti pysymään kunnossa kulujen karsimisen myötä.
Pian alkaa myös ensi kesän kamarimusiikkifestivaalin suunnittelu, jonka teema tulee olemaan ”Pohjoismainen utopia”.