Suomalaispurjehtijat diskattiin olympialaisten yhdeksännessä lähdössä

Purjehtijat Ronja Grönblom ja Veera Hokka viistävät vettä purjehtiessaan.
Suomalaiset pärjäsivät kisassa hyvin. Kuva: Nicolas Tucat / Lehtikuva

Suomalaiskaksikko Ronja Grönblom - Veera Hokka onnistui mainiosti purjehduksen 49er FX -luokan yhdeksännessä lähdössä, kun he tulivat maaliin neljäntenä. Lähdön jälkeen Yhdysvallat teki kuitenkin venekuntaa vastaan protestin.

Paikan päällä oleva Yle Urheilun toimittaja Riikka Smolander-Slotte kertoi protestin johtuneen siitä, että suomalaiset ja yhdysvaltalaiset olivat samalla kurssilla ja suomalaiset olivat velvollisia väistämään. Suomalaiset olivat tulossa maaliin, kun taas yhdysvaltalaiset olivat matkalla vasta edelliselle merkille, ja periaatteessa välimatkaa oli aika paljon.

– Yhdysvaltalaiset olivat selittäneet niin, että he olivat joutuneet väistämään ja protesti meni läpi. Jos muita protesteja ja muutoksia ei tule, niin tämä romahduttaa suomalaiset kokonaistilanteessa neljänneltä sijalta 11:nneksi eli mitalilähdön ulkopuolelle, Smolander-Slotte kertoi.

Suomi on tekemässä vastaprotestin. Vastaprotestin tekemiseen on aikaa 24 tuntia, joten Suomen joukkue voi tehdä vastaprotestin vielä aamulla. Joukkue etsii tällä hetkellä muun muassa videomateriaalia vesiltä.

49er FX -luokassa on ohjelmassa vielä kolme lähtöä ennen mitalilähtöä.

Päivitys kello 18.12: Lisätty tieto Suomen vastaprotestista.

Korjaus kello 18.25: Muutettu aikamuotoa Suomen vastaprotestista, sillä Suomi on vasta tekemässä vastaprotestin.

Päivitys kello 20.41: Lisätty tieto vastaprotestin aikataulusta.