Bangladeshilaiset juhlivat Suomessa pääministerin eroa – ”Diktaattorirouva on lähtenyt”

Sadat bangladeshilaiset kokoontuivat illaksi juhlimaan Bangladeshin pääministerin eroa. Iloa varjostaa suru mielenosoituksissa kuolleiden vuoksi.

Ihmiset kokoontuivat juhlimaan maanantaina Tampereella ja Lappeenrannassa. Videolla tamperelainen Imran Azad kuvailee, mitä pääministeri Sheikh Hasinan ero tarkoittaa ihmisille. Video: Jani Aarnio / Yle

Sadat bangladeshilaiset kokoontuivat tänään juhlimaan pääministeri Sheikh Hasinan eroa. Tampereella reilu sata bangladeshilaisyhteisön jäsentä kokoontui tanssimaan jalkapallokentällä, Lappeenrannassa istahdettiin yhteisten ruokapatojen ääreen.

Tamperelainen Imran Azad kertoo, että pääministeri Sheikh Hasinan ero on Tampereen bangladeshilaisyhteisölle juhlapäivä, jota varjostaa myös suru.

– Iloitsemme, koska diktaattorirouva on lähtenyt sieltä. Samaan aikaan olemme surullisia, että monet opiskelijat ja tavalliset ihmiset ovat kuolleet.

Bangladeshilaiset juhlii pääministerin eroa Hervannassa.
Imran Azadin mukaan Tampereella on vahva bangladeshilaisyhteisö, siksi juhlan järjestäminen oli helppoa. ”Monet ovat olleet tänään töissä, mutta he tulivat tänne silti. Haluamme olla yhdessä, kulttuuri on meille tärkeä.” Kuva: Jani Aarnio / Yle

Azadin mukaan pääministeri Hasinan ero oli yllätys.

– Emme osanneet odottaa, että se tapahtuu tänään. Valta on nyt meillä, ei diktaattorilla, Azad kiteyttää.

Azad kertoo, että monet ovat seuranneet Bangladeshin tapahtumia huolissaan.

– En pystynyt nukkumaan monena yönä. Olen seurannut puhelimen kautta, mitä siellä tapahtuu, jatkuvasti yritin saada vähän tietoa ja kuvia.

Bangladeshilaiset juhlii pääministerin eroa Hervannassa.
Jalkapallokentällä pidettiin minuutin hiljainen hetki Bangladeshin mielenosoituksissa kuolleille. Lisäksi osallistujat lauloivat Bangladeshin kansallislaulun yhdessä. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Farhat Mahjabin kuvailee, kuinka bangladeshilaiset saivat tänään äänensä takaisin.

– Olemme vihdoin vapaita diktaattorista, joka ei välittänyt ihmisistä tai ihmisten kuolemasta. Emme voisi olla onnellisempia.

Samalla hän muistuttaa, että työtä on vielä tehtävä.

– Tämä on ensimmäinen askel, meillä on vielä pitkä matka edessämme.

Bangladeshilaiset juhlii pääministerin eroa Hervannassa.
Shareen Ferdova, Farhat Mahjabin, Kaniz Nahin, Subha Fairuz ja Tahmina Akter olivat kokoontuneet Tampereen Hervantaan jalkapallokentälle juhlimaan. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Toiveissa uusi maa ilman diktatuuria

Kahdeksantoista vuotta Suomessa asunut Didar Hosain kutsui bangladeshilaiset ystävänsä heti kotiinsa juhlimaan, kun ilmoitus pääministeri Sheikh Hasinan erosta ja paosta ulkomaille saapui puolen päivän aikoihin.

– Tilasin heti lihaa ja pistimme ison pannun Biryania valmistumaan, Hosain kertoo.

Biryani on Bangladeshissa juhlaruoka, jossa on mausteista riisiä sekä lihaa ja vihanneksia.

Hosainin rivitaloasunnossa Lappeenrannan Kivisalmessa on vielä seitsemän aikoihin illalla kymmeniä paikallisen bangladeshilaisyhteisön jäseniä juhlimassa.

Bangladeshilainen Didar Hosain keittiössään. Siirtää isoa Biryani pannua.
Bangladeshilainen Didar Hosain siirtää suurta Biryani-pannua keittiössään Lappeenrannassa. Kuva: Kalle Schönberg / Yle

IT-yrittäjänä toimiva Didar Hosain kertoo eläneensä vahvasti mukana Bangladeshin tapahtumissa viime kuukausina, kun hallituksen ja opiskelijamielenosoittajien välit ovat kärjistyneet Bangladeshissa.

Hosain on ollut mukana järjestämässä mielenosoituksia Lappeenrannassa ja puhunut julkisuudessa Bangladeshin tilanteesta.

Hosainin mielestä pääministeri Hasinan ero antaa Bangladeshille mahdollisuuden uuteen alkuun. Hän toivoo, että seuraavaksi pääministeriksi tulee nuoren polven edustaja, joka toteuttaa mittavia uudistuksia. Erityisesti hän haluaa, että vanhojen puolueiden ylläpitämä korruptoitunut valtajärjestelmä puretaan.

– Meidän pitää rakentaa täysin uusi maa ilman diktatuuria, Hosain sanoo.