Pariisin olympialaiset Ylen kanavilla 26.7.–11.8. Siirry kisasivustolle tästä. Kisojen koko ohjelman löydät täältä.
Maanantai-iltana Stade de France -stadionin 80 000 katsojaa pääsivät todistamaan historiaa, kun Ruotsin Armand Duplantis voitti miesten seiväshypyn olympiakultaa uudella maailmanennätystuloksella 625.
Yleisön joukossa seivästähteä kannustamassa olivat myös Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa ja kuningatar Silvia.
Kun maailmanennätys oli Pariisin pimenevässä illassa laitettu uusiksi, Ruotsin kuningasperhe kävi onnittelemassa Duplantista. Kuningasperhe jakoi tilanteesta kuvia Instagram-tilillään.
Ensimmäisessä kuvassa Duplantis saa kuninkaalta onnitteluhalauksen. Toisessa kuvassa kuningas ja kuningatar seisovat Duplantiksen kanssa vierekkäin hymyillen.
”Paljon onnea kullasta ja maailmanennätyksestä”, julkaisussa onnitellaan.
Duplantis kertoi Aftonbladetille pikkulintujen laulaneen hänelle kuninkaan olevan paikalla, mutta hän yritti olla ajattelematta sitä. Hän toivoi kuninkaallisten pitäneen show'sta.
– Olen erittäin kiitollinen, että he tulivat tänne ja tukivat minua.
”Kaksi kuningasta”
Ruotsin yleisurheilumaajoukkueen johtaja Kajsa Bergqvist puolestaan kutsui SVT:n artikkelissa Duplantista ”Stade de Francen kuninkaaksi”.
– Superlatiivit ovat melkein loppuneet. Hän on niin ylivertaisen hyvä, eikä pelkästään hyppäämään vaan myös käsittelemään uskomattoman paineistettua tilannetta, jossa hän on, Bergqvist hehkutti Ruotsin yleisradioyhtiölle maanantai-iltana.
– Hän on Stade de Francen kuningas. Täällä on tänään kaksi kuningasta, hän jatkoi.
Sjöström lainasi mitaliaan
Duplantis saa kultamitalinsa kaulaansa vasta tiistain palkintoseremoniassa.
Ruotsalaislehti Aftonbladet kertoi jutussaan, että Pariisista kaksi kultamitalia saavuttanut Sarah Sjöström lainasi toista mitaleistaan Duplantikselle, jotta kaksikko pääsi poseeraamaan yhteiskuvassa mitalit kaulassaan.
– Menen huomenna kotiin, joten meidän oli nyt käytettävä tilaisuus ottaa kultakuva yhdessä, Sjöström kertoi lehdelle.
50 metrin ja 100 metrin vapaauinnin kultamitalisti kuvaili seiväsfinaalin seuraamisen olleen ”uskomattoman mahtavaa”.
Aftonbladetin mukaan Duplantis söi tunnetun pikaruokaketjun paistettua kanaa ennen kuin voitonjuhlat jatkuivat Pariisin illassa.
Urheilija itse kertoi SVT:lle, että hänen suunnitelmanaan on juhlia ”ihan pirusti” paikan päällä olevien parhaiden ystäviensä ja perheenjäsentensä kanssa.