Putkiremontit jatkuvat Savonlinnassa – vesikatko jatkui yön yli Nojanmaassa

Savonlinnan Nojanmaassa aloitettu huoltotyö piti kestää maanantai-illan.

Kaivinkone peittämässä kuoppaa.
Vesiputkia on korjattu Savonlinnassa kesän aikana. Kesäkuussa Kellarpellossa paikattiin pitkään etsitty vuotokohta. Kuva: Saara-Miira Kokkonen / Yle

Savonlinnalaisilla on jälleen ongelmia vesiputkien kanssa.

Nojanmaan alueella korjattiin maanantain ja tiistain aikana talousvesijohtoa. Vedenjakelu katkaistiin huoltotöiden ajaksi Haapajärventien ja Kaapelikadun välisellä alueella.

Varhain tiistaiaamuna vedenjakelu oli vielä poikki, mutta aamupäivällä työ saatiin valmiiksi. Työ päättyy kaivuutyömaan viimeistelyyn.

Remontti jatkui odotettua pidempää. Vedenjakelu piti palautua normaaliksi maanantai-iltana, mutta vanha putkisto ei ollut yhteistyöhaluinen.

Vuotava teräsputki kaivettiin maanantaina ylös maasta. Sen tilalle asennettiin muutaman metrin verran muovista putkea, jonka liittäminen vanhaan putkeen ei onnistunut heti. Vanha putki oli vesihuoltopäällikkö Esa Hinkkasen mukaan pahoin syöpynyt.

Savonlinnan Veden täytyi kaivaa lisää teräsputkea esiin ja löytää sopiva liitoskohta. Kuva työn lopputuloksesta julkaistiin Instagramissa.

Alun perin kyse oli viikon kestäneestä projektista. Viime keskiviikkona Nojanmaasta löytyi vuoto, jonka korjauksen aiheuttama vedenpaineen vaihtelu aiheutti Taitajantiellä toisen vuodon.

Hinkkanen kertoo, että Nojanmaan alueen vesiputket ovat 1980-luvulta eli iän puolesta vielä käyttökelpoisia. Hän epäilee, että maasto-olosuhteet ovat kuluttaneet putkia odotettua enemmän. Alueen putkistoa uusitaan ensi vuonna.