Suurin osa hyvinvointialueista tekee tänä vuonna tappiota merkittävästi ennakoitua enemmän, selviää valtionvarainministeriön Ylelle lähettämistä laskelmista.
Laskelmat perustuvat hyvinvointialueiden toukokuussa tekemiin arvioihin.
Ennakkoarvioista poiketen Etelä-Savo on onnistunut pienentämään alijäämäennustetta. Alijäämä on laskenut alkuperäisen talousarvion 49 miljoonasta eurosta 41 miljoonaan.
Etelä-Savon hyvinvointialuejohtaja Santeri Seppälä kertoo, että alijäämän pieneneminen johtuu muilta hyvinvointialueilta saaduista tuloista.
Etelä-Savossa tehdään esimerkiksi runsaasti tekonivelkirurgiaa muualla asuville potilaille. Seppälän mukaan asiakkaita on ollut alkuvuodesta budjetoitua enemmän.
Samalla myös aiemmin päätetyt säästöt ovat purreet. Tulevaisuus ei kuitenkaan vaikuta valoisalta.
– Päätetyt palkankorotukset ovat olleet suuria. Samalla maailmantilanne nostaa hintoja, joten menot kasvavat nyt todella nopeasti, Seppälä toteaa.
Eloisa aloitti kesäkuussa historiansa neljännet yt-neuvottelut.