Etelä-Savon hyvinvointialue ennustaa tämän vuoden alijäämien jäävän pelättyä pienemmiksi

Eloisa sai alkuvuonna odotettua enemmän tuloja muilta hyvinvointialueilta tulleista asiakkaista.

Etelä-Savon hyvinvointialueen logo Eloisan työntekijän hupparissa.
Etelä-Savon hyvinvointialue aloitti kesäkuussa historiansa neljännet yt-neuvottelut. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Suurin osa hyvinvointialueista tekee tänä vuonna tappiota merkittävästi ennakoitua enemmän, selviää valtionvarainministeriön Ylelle lähettämistä laskelmista.

Laskelmat perustuvat hyvinvointialueiden toukokuussa tekemiin arvioihin.

Ennakkoarvioista poiketen Etelä-Savo on onnistunut pienentämään alijäämäennustetta. Alijäämä on laskenut alkuperäisen talousarvion 49 miljoonasta eurosta 41 miljoonaan.

Etelä-Savon hyvinvointialuejohtaja Santeri Seppälä kertoo, että alijäämän pieneneminen johtuu muilta hyvinvointialueilta saaduista tuloista.

Etelä-Savossa tehdään esimerkiksi runsaasti tekonivelkirurgiaa muualla asuville potilaille. Seppälän mukaan asiakkaita on ollut alkuvuodesta budjetoitua enemmän.

Samalla myös aiemmin päätetyt säästöt ovat purreet. Tulevaisuus ei kuitenkaan vaikuta valoisalta.

– Päätetyt palkankorotukset ovat olleet suuria. Samalla maailmantilanne nostaa hintoja, joten menot kasvavat nyt todella nopeasti, Seppälä toteaa.

Eloisa aloitti kesäkuussa historiansa neljännet yt-neuvottelut.