Kainuun hyvinvointialue tulee tekemään tänä vuonna tappiota 25 miljoonaa euroa, mikä on kaksi miljoonaa euroa vähemmän kuin aiemmin arvioitiin.
Tämä käy ilmi valtiovarainministeriön Ylelle toimittamista hyvinvointialueiden toukokuun ennusteista.
Koko maassa reilusti yli puolet hyvinvointialueista tulee tekemään ennakoitua suuremmat tappiot tänä vuonna.
Kainuussa parin miljoonan euron parannukseen ei olla tyytyväisiä.
– Lähtökohta on tietysti meilläkin heikko, koska asukaskohtaiset menot ovat kohtalaiset korkeat ja taloutta pitää pystyä sopeuttamaan. Kun on alijäämää, tilanne ei voi olla hyvä, sanoo Kainuun vt. hyvinvointialuejohtaja Timo Halonen.
Halonen arvioi, että merkittävimmät syyt alijäämän pienenemisen taustalla liittyvät henkilöstömenoihin, olivatpa ne omia tai ostopalvelujen kautta syntyviä. Hän uskoo, että alijäämäennusteessa tullaan pysymään, mutta pyrkimys on jatkuvasti parempaan.
Lue lisää Kainuun uutisia Yle Uutisten netissä.