Pariisin olympialaiset Ylen kanavilla 26.7.–11.8. Siirry kisasivustolle tästä. Kisojen koko ohjelman löydät täältä.
PARIISI. USA:n armeijan luutnantti Sam Kendricks on isänmaallinen mies ja edellinen seiväshyppääjä, joka on globaalissa arvokisatilanteessa pystynyt voittamaan Armand Duplantisin.
Lontoossa 2017 MM-kultaa voittanut Kendricks puolusti titteliään menestyksekkäästi Dohassa syksyllä 2019 päähaastajanaan tuolloin vasta 19-vuotias ruotsalainen.
Jo Rio de Janeirossa 2016 olympiapronssia saavuttanut Kendricks esitteli iloisena hopeamitaliaan palkintojenjaon jälkeen tiistaina. Duplantisin voittomarginaali Kendricksiin oli peräti 30 senttiä.
– Kasvoin toisen megahyppääjän (Renaud Lavillenie) varjossa. Minä en muuta urheilua, mutta pidän sen elossa ja laadukkaana. ”Mondo” on parempi ja ansaitsee kaiken kunniansa, itsekin peräti 606 hypännyt Kendricks sanoi.
Vuosi 2021 viilsi syvältä
Pariisi oli hänelle hyvin tärkeä kilpailu, sillä vuosi 2021 viilsi syvältä. Kendricks joutui sivuun Tokion olympiakisoista annettuaan kisakaupungissa oireettomana positiivisen koronatestituloksen, johon ei tähän päivään mennessä ole luottanut.
Kahdeksan vuotta USA:n asevoimien reservijoukoissa logistiikkaupseerina palvellut Kendricks pääsee aiheen ympäriltä vauhtiin.
– Valtava osa siitä, mitä koronan varjolla tehtiin, oli täyttä sontaa. Tokiossa toimittiin niin kuin pelkurit toimivat. Ne eivät olleet urheilukilpailut, Kendricks viittaa katsojien sulkemiseen Tokiossa 2021 kokonaan tapahtumien ulkopuolelle koronavarotoimeksi.
– Nämä ovat urheilukilpailut, hän sanoo ja viittaa Stade de Francen täpötäysiin lehtereihin.
– Jos pelkäät, pysy kotona, jämerä amerikkalainen jatkoi.
Kendricks oli vielä tänä vuonnakin niin suuttunut kohtelustaan Japanissa, että suunnitteli Pariisin-matkan väliinjättöä, vaikka nappasi helposti kisapaikan Yhdysvaltain mestaruuskisoista.
Tiistaina ei harmittanut, että tuli lähdettyä.
– Olen erittäin ylpeä mitalistani ja hyppääjäveljeskunnastamme. Meillä on vain yksi vihollinen, ja se on rima.