Nyt se on varmaa: Therese Johaug haluaa MM-kisoihin – ”Suuri päivä norjalaiselle hiihdolle”

Johaug hiihti päättyneellä kaudella kilpaa ensimmäistä kertaa kevään 2022 jälkeen ja oli totutun ylivoimainen.

Therese Johaug
Therese Johaug on jo 14-kertainen maailmanmestari. Kuva: EPA-EFE

Hiihdon supertähti Therese Johaug, 36, palaa kilpailemaan huipputasolle ja tähtää ensi kaudella Norjan Trondheimissa käytäviin MM-kisoihin. Hän kertoi asiasta Instagram-tilillään.

– MM-kisat saivat äkkiä uuden ennakkosuosikin, NRK:n maastohiihtoasiantuntija Torgeir Björn sanoi.

– On fantastinen uutinen, että Johaug haluaa palata ja vieläpä maajoukkueeseen. Tämä on suuri päivä norjalaiselle hiihdolle, mutta myös koko lajille kansainvälisesti, Norjan hiihtoliiton maastohiihtopomo Cathrine Inestebö sanoi.

Norjalainen supertähti lopetti huippu-uransa keväällä 2022 Pekingin olympialaisten jälkeen ja tuli äidiksi viime vuoden toukokuussa.

Hän osallistui viime kaudella muutamiin kilpailuihin, kuten Norjan mestaruuskisojen 30 kilometrille ja Sveitsin Engadinissa järjestettyyn 17 kilometrin vapaan hiihtotavan kilpailuun. Johaug oli paluukisoissaan ylivoimainen.

Viime kaudella spekuloitiin, aikooko kestävyysmatkoilla ja ylämäissä loistava Johaug tähdätä ensi vuoden Norjan MM-kisoihin, joissa naiset mittelevät ensimmäistä kertaa 50 kilometrillä. Johaug ei antanut silloin selkeää vastausta, mutta kertoi olevansa kiinnostunut ajatuksesta.

– Vuonna 2022 laitoin sukset naulaan, koska halusin perustaa perheen. Olen silti jatkanut treenaamista, koska se antaa minulle niin paljon iloa. Näyttää, että minulla on yhä annettavaa ladulla ja haluni kilpailla on yhä vahva, Johaug kirjoitti.

– Olen päättänyt liittyä taas Norjan hiihtoliiton vahvuuteen ja tavoitella MM-unelmaa kotikisoissa. Olen innokas näkemään, mitä pystyn saavuttamaan.

Norjan maajoukkuehiihtäjä Tiril Udnes Weng on innoissaan 14-kertaisen maailmanmestarin paluusta huipulle.

– Kun Theresa on joukkueessa, meillä on vahva hiihtäjä, mutta myös hyvä joukkuetoveri, jolla on runsaasti kokemusta MM-kotikisoista, Weng sanoi.

Johaug voitti Oslon MM-kisoissa 2011 kultaa 30 kilometrin vapaan kisassa ja viestissä.

Norjan hiihtoliitto on ollut aktiivisesti yhteydessä Johaugiin Norjan mestaruuskisoista lähtien. Hänellä on ollut avoin paikka norjan maajoukkueeseen huhtikuusta lähtien. Huippuhiihtäjän päätös riippui hänen omasta kunnostaan ja siitä, voiko hän viettää pitkiä aikoja pois kotoa.

– Onneksi tarha alkaa maanantaina. Saan enemmän lepo- ja palautumisaikaa, kun lapsi on siellä. Mieheni tukee minua kaikessa. Kaikki ovat valmiita käärimään hihansa, Johaug kertoi lehdistötilaisuudessa puoliltapäivin.

Päivitetty kello 12.17: Lisätty Johaugin kommentti lehdistötilaisuudesta.