Juomavesi on keitettävä Savonlinnan Nojanmaassa, Savonlinnan vesi kertoo tiedotteessa.
Nojanmaan (kartta alueesta) talousvedessä on todettu kolimuotoisia bakteereja. Nojanmaan alueen veteen tehtiin kontrollitarkastus viimeaikaisten putkirikkojen takia. Kolibakteereja sisältävä näyte otettiin 5. elokuuta.
Juomavesi ja ruuanlaittoon käytettävää vettä on keitettävä vähintään viiden minuutin ajan. Vedellä voi peseytyä normaalisti.
Veden laatu täyttää vaatimuksen jakeluverkon muilla alueilla.
Itä-Savon ympäristöterveydenhuollon terveystarkastaja Mika Merinen painottaa, että kyseessä on varotoimenpide. Jos vedessä olisi todettu ulosteperäisiä bakteereja, olisi veden käyttö kielletty kokonaan.
Merinen ei myöskään usko, että veden käyttäminen on aiheuttanut oireita käyttäjille.
Talousveden kloorausta on lisätty ja kloorin haju alkaa tuntua alueen kiinteistöillä. Kloori tappaa haitalliset mikrobit. Veden kloori ei aiheuta terveyshaittaa vaan turvaa talousveden mikrobiologisen laadun.
Veden keittokehotus on voimassa toistaiseksi, mutta ainakin maanantaihin 12. elokuuta asti.
Taitajantie 6 kohdalle toimitetaan vesisäiliö, josta talousvettä voi noutaa. Lisäksi vettä on saatavilla Lähteelän vedenottopisteestä.