Pariisin olympialaiset Ylen kanavilla 26.7.–11.8. Siirry kisasivustolle tästä. Kisojen koko ohjelman löydät täältä.
Italialaistähti Gianmarco Tamberin olympialaisista muodostui kärsimysnäytelmä. Yleisurheilun väriläiskänä tunnettu Rooman EM-kultamitalisti on julkaissut viime aikoina hurjia päivityksiä sosiaalisen median tileillään tilanteestaan.
Kaikki alkoi sunnuntaina, kun Tamberi julkaisi kuvan sairaalavuoteelta. Hän kertoi kärsineensä munuaiskivistä ja lähes 39 asteen kuumeesta sekä siirtäneensä sen takia lentoa Pariisiin myöhemmäksi.
Keskiviikkona hän selvitti kuitenkin korkeushypyn karsinnan, mutta itselleen vaatimattomalla tuloksella 224.
– En ole kunnossa, jossa haluaisin, mutta vielä kolme päivää sitten olin peloissani, voinko yleensä kilpailla. Olin huolissani, läpäisenkö karsintaa. Kolme päivää sitten tunsin vielä elämäni pahinta kipua, Tamberi kertoi Yle Urheilulle kisan jälkeen.
Miesten korkeushypyn finaali käytiin lauantaina kello 20.00 alkaen, mutta Tamberin osallistuminen oli epävarmaa. Jo lauantaina aamulla hän kertoi Instagram-päivityksessään, että sunnuntaiset kivut olivat palanneet.
– Kaikki on ohi, Tamberi aloitti dramaattisen päivityksensä.
– Heräsin viideltä aamulla samanlaiseen kipuun kuin muutama päivä sitten. Viisi tuntia on mennyt, eikä kipu helpota. Olen sanaton, niin pahoillani. Pääsenkö vielä kilpailemaan? Kyllä, mutta en todellakaan tiedä, miten pystyn hyppäämään näissä olosuhteissa.
Iltapäivällä tilanne muuttui entistä dramaattisemmaksi, kun hän julkaisi kuvan ambulanssista.
– 10 tuntia on kulunut, eivätkä munuaisvaivat ole vieläkään helpottaneet. Kipu on kova, mutta se ei ole verrattavissa siihen, mitä tunnen sisälläni, Tamberi aloitti.
Hän kertoo oksentaneensa verta kahdesti ja joutuneensa ambulanssilla päivystykseen. Tamberin mukaan hänestä oli määrä ottaa vielä lisää näytteitä.
Tuntia myöhemmin Tamberi julkaisi Instagram-tilillään kuvan, jonka kuvatekstissä hän vakuutti kilpailevansa illan korkeushyppyfinaalissa.
Finaalissa Tamberi myös hyppäsi, mutta hänellä ei ollut voimia puolustaa olympiakultaansa. Hän ylitti avauskorkeutensa 222 kolmannellaan, mutta 227 ei enää ylittynyt.
Kilpailun jälkeen Tamberi kyynelehti vuolaasti stadionilla.
Tamberi kävi Ylen haastattelussa illan päätteeksi Stade de Francella. Laura Arffman kysyi, että miten Tamberi voi.
Italialainen vastasi, että ”hän voi sillä tavalla kuin ihminen, joka on menettänyt kaiken”. Kaikesta huolimatta Tamberi yritti hypätä, koska kertoi omistaneensa 12 viimeistä kuukautta tätä päivää varten.
Kolme EM-kultaa, viimeksi tänä kesänä, sekä yhden MM- ja yhden olympiakullan voittanut Tamberi kertoi olevansa erittäin pettynyt ja erittäin surullinen.
Tamberin olympiamatka on ollut värikäs. Hän kantoi avajaisissa Italian lippua, ja onnistui pudottamaan vihkisormuksensa Seine-jokeen.
– Jos minun piti menettää tuo sormus, tämä on paras paikka sille. Se pysyy ikuisesti rakkauden kaupungin joenmutkassa, Tamberi kommentoi.
Tamberi on korkeushypyn hallitseva olympiavoittaja. Tokion olympialaisissa Tamberi jakoi olympiakullan historiallisesti Qatarin Mutaz Essa Barshimin kanssa.
Päivitys kello 18.56: Lisätty tieto siitä, että Tamberi aikoo kilpailla tänään.
Päivitys kello 21.45: Kerrotty, kuinka Tamberille kävi finaalissa.
Päivitys kello 23.37: Lisätty, miten Tamberi kommentoi korkeusfinaalin jälkeen Ylen haastattelussa.