Talousvesi on edelleen keitettävä Savonlinnan Nojanmaalla.
Nojanmaan talousvedessä todettiin kolimuotoisia bakteereja 5. elokuuta otetusta näytteessä. Juomavesi ja ruuanlaittoon käytettävä vesi on keitettävä vähintään viiden minuutin ajan, kunnes talousvesi on todettu bakteerittomaksi.
Bakteerittomuuden toteamiseen vaaditaan kolme bakteeritonta tulosta. Kaksi viime viikolla otettua näytettä ovat olleet puhtaita. Maanantaina otettiin kolmannet näytteet. Tulokset kolmansista näytteistä tulevat todennäköisesti keskiviikkona 14. elokuuta.
Savonlinnan Veden huoltopäällikkö Esa Hinkkanen on toiveikas, että keskiviikkona vesi todetaan jälleen käyttökelpoiseksi.
Hinkkanen epäilee, että veteen on päässyt bakteereja viimeaikaisten putkirikkojen ja niiden korjausten yhteydessä.
Talousveden kloorausta on vähennetty, mutta kloorin hajua voi havaita alueen kiinteistöillä. Kloori tappaa haitalliset mikrobit. Veden kloori ei aiheuta terveyshaittaa vaan turvaa talousveden mikrobiologisen laadun. Vedellä voi peseytyä normaalisti.
Taitajantie 6 kohdalla on tuhannen litran vesisäiliö, josta talousvettä voi noutaa. Lisäksi vettä on saatavilla Lähteelän vedenottopisteestä, joka on avattu jälleen käyttöön viikonlopun jälkeen.